Hatalmas lehetőséget jelentenek az y-generációs ügyfelek a pénzügyi világnak, de az intézeteknek meg kell változniuk, hogy elérjék a fiatalokat.

A csak az Egyesült Államokban évi 1,3 billió dollárt elköltő y-generáció vagy millenniumi generáció „hatalmas lehetőséget jelent a bankoknak” – állapította meg az Oracle Financial Services és a Wharton Fintech közös jelentése. Ahhoz viszont, hogy ezzel a lehetőséggel élni is tudjon a pénzügyi szféra, magának is meg kell változnia.

Az okostelefonon élő generáció nem szívesen megy bankfiókba
Az okostelefonon élő generáció nem szívesen megy bankfiókba

A kilenc piac, négyezer-ötszáz fiatalának megkérdezésével összeállított jelentés (PDF) négy korkategóriával dolgozott. A fiatal millenniumi generáció most 18-21 éves, a középső 22-25 közé esik, az érett pedig 26 és 30 közé. Meglepő módon még a 31 és 45 év közé esőket is a millenniumi generációhoz tartozónak számolták.

A csoport hatvan százaléka szerint a bank az a hely, ahol az ember a pénzét tartja. A személyes pénzügyek kezelésének helyeként viszont már csak 31 százalék jelölte meg a bankot. Az életstílust elősegítő intézményként pedig csupán 9 százalék gondol a pénzintézetekre. Ez még úgy is ijesztő kell legyen a bankok számára, ha az y-generáció egyébként a legmegbízhatóbb pénzügyi információforrásnak tartja ezeket az intézményeket.

Az elidegenedést a jelentés szerint az okozza, hogy a millenniumi generáció mindennapi életében nagyban támaszkodik az okostelefonjára. A jelentéshez megkérdezett szakértők szerint azok a bankok lehetnek sikeresek, amelyek mobilon is tökéletes élményt kínálnak. Az y-generáció tagjai között népszerűbb az összes új típusú fizetési megoldás, legyen az mobiltárca vagy a Paypalhoz hasonló fizetési szolgáltató, mint a többi generáció között. Ez pedig a fintech cégek számára lehet jó hír.

Az y-generáció tagjai több olyan, a pénzköltéshez kapcsolódó szolgáltatást látnak, amelyet szívesen igénybe vennének a bankuktól is. Ilyenek a számukra fontos boltokban elérhető kedvezmények, a fontos életesemények (nyaralás, munkakeresés) szervezéséhez nyújtott segítség, a hasonló profilú vásárlóktól származó ajánlások vagy megtakarítások intézésében nyújtott segítség. Ezek mindegyikét a válaszadók legalább fele kipróbálná.

A jelentésből az is kiderül, hogy javítani bőven van mit. A 18-21 éveseknek csak 63 százaléka elégedett a digitális banki élményeivel, és bár ez kicsit javul az idősebb rétegeknél, a 31-45 éveseknek is csupán 70 százaléka vallotta magát elégedettnek. Egy nagy csoport durván egyharmada tartja vagy kényelmetlennek vagy egyenesen vacaknak a bankja által kínált szolgáltatásokat azon a platformon – online és mobil -, amelyen a legszívesebben érintkezne azzal.

A dokumentum három tanáccsal zárul. Először is a bankok szolgáltatásait először a mobilok képernyőjére kell optimalizálni, mert ezeken az eszközökön próbálják azokat használni. A tanács nem csak a felületek szépségére, hanem a felhasználóbarátságára és funkciógazdagságára is vonatkozik. Másodszor arra kell törekedniük a pénzintézeteknek, hogy az összes ügyféltalálkozó személyes élménnyé váljon, ez garantálhatja, hogy az y-generáció jobban fog bízni a bankjában. Végül pedig olyan partnerségeket kell felépíteni, ami a millenniumi generáció vágyait segít kiszolgálni. A bankoknak nem kell kuponközponttá, utazásszervezővé vagy álláskereső portállá válniuk, azonban sokat jelenthet, ha ilyen helyzetekben tudnak tanácsot adni.

Vannak ijesztőbb számok is

Az Oracle és a Wharton kutatásából fájóan hiányoznak az y-generáció szolgáltatókhoz való lojalitására vonatkozó adatok. Szerencsére a hároméves Millennial Disruption Index (MDI) kutatásról szóló tavalyi Startupgrind cikkben találunk ilyeneket. A felmérés szerint a válaszadók harmada tervezett éppen bankot váltani a következő pár hónapban, és a tízezer válaszadó fele gondolta úgy, hogy a bankja nem nyújt semmivel többet más bankoknál. A párbeszéd pedig nagyrészt lezárult, hetven százalékuk inkább menne fogorvoshoz, mint hogy meg kelljen hallgatni, mit mondanak a bankok.

A válaszadók hetven százalékát érdekelné, ha az Apple, a Google, a Paypal vagy a mobiltelefonokat kártyaterminállá alakító Square nevű startup banki szolgáltatásokat kezdene nyújtani. A patinás pénzügyi szolgáltatók az y-generáció tagjai által kedvelt márkák tornasorának legvégén szerepelnek. Szerencsére a pénzköltéssel azonban az MDI szerint sincs gondja ennek a generációnak: a többség azt várja, hogy öt év múlva teljesen máshogy fogunk fizetni, máshogy fogunk bankolni. Azt várják, hogy meglepjék őket.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?