Össze kell kapniuk magukat a fintecheknek, nehogy közlekedési szolgáltatók szerezzék meg a tömegközlekedési fizetési piacot.

Egy szakaszátjegyet kérek!
(fotó: freestocks.org)

Londont sokat emlegetjük, mert ott sikerült egy eleve okos, feltölthető kártyán alapuló közlekedési jegyrendszert továbbfejleszteni úgy, hogy érintős bankkártyákkal is működjön. Amilyen tempóban a budapesti egységes tömegközlekedési rendszer készül, a korábbi OysterCard rendszert is bátran irigyelhetjük még évekig.

Most azonban egy új város került a radarunkra, ez pedig Denver. Itt teszteli az Uber, hogyan lehet az appjába integrálni a városi tömegközlekedés kezelését.

Most először jelentheti azt, hogy Uberrel megyek, hogy felszállok a buszra

– mondta David Reich, az Uber közlekedési igazgatója miután bejelentették, hogy az appban denveri buszjegyet is lehet vásárolni. A megoldást az RTD nevű városi közlekedésszervező céggel és Masabi nevű londoni székhelyű jegykezelő és payment startuppal közösen hozták létre. A Masabinak jelentős tapasztalata van városi jegyrendszerek kezelésében, több mint harminc közlekedésszervező céggel dolgozik együtt a New York-i MTA-tól a londoni Thames Clippers-ig. (A londoni tömegközlekedés nagyobb részét kitevő TfL, úgy tűnik, nem az ügyfelük.)

A résztvevő cégek közül az Uber arról beszélt, hogy hatékonyabb, élményszerűbb és elérhetőbb utazást akarnak lehetővé tenni. A Masabi viszont az autóutak minimalizálását tartotta fontosnak, illetve a dugók számának csökkentését.

El is lehet ezt rontani

Volt már úgy, hogy az Uber adta a buszt egy városnak, de az nem sült el ennyire jól. Az Ontario állambeli Innsfilben egy másfajta kísérlet zajlott: a buszjáratokat városi pénzből támogatott Uber utakra cserélték – írja a Citylab. A lakók 3-5 dolláros uberjegyért utazhattak a város csomópontjaira, minden más útból pedig öt dollár kedvezményt kaptak.

Az emberek beleszerettek a lehetőségbe, az első év végére havi 8000 utazást regisztrált az Uber. Két év múlva azonban változott az üzlet, egy dollárral emelkedtek a jegyárak, egy dollárral csökkent a kedvezmény, és bevezettek egy harminc utazásos korlátot. Mostanra világossá vált, hogy az Uber bevonása helyett egy átgondoltabb buszjárat kiépítése kifizetődőbb lett volna. Vagy legalábbis az a megoldás máshogyan skálázódik. Egy tömegközlekedési rendszer annál olcsóbbá válik egy utazásra vetítve, minél többen használják. Az Ubernél pont fordítva van, az utazók számával nő a költség.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?