25 ezer tonnányi aranyon ülnek india családjai, amit vésztartalékként tartanak. Egy startup ezt akarja hitelképesség-vizsgálatra használni.

(Forrás: Wikimedia Commons)
(fotó: Wikimedia Commons)

Helyi piaci sajátosságra is lehet fintech startupot építeni, ha elég nagy a piac. Az Indiagold nevű alternatív hitelezéssel foglalkozó startup most 12 millió dollárból próbálhatja ki, hogy jól mérte-e fel az indiaiakat – írja a Techcrunch.

A sajátosság önmagában is érdekes, amire építenek: India lakossága rendkívül módon hisz a családi aranytartalékban. 25 ezer tonna arany van otthoni széfekben, pénzkazettákban és a párnacihában. A folyamat nem új keletű, generációkon és társadalmi csoportokon átívelő szokásról van szó.

Az arany eladását pedig nem tekintik jó ötletnek. Azt sugallja, hogy az ember akkora bajban van, hogy az utolsó készleteit éli fel. Szóval az elrakott vagyon nem csak amiatt nem likvid, mert el kell adni az aranyat, de ezt a társadalmi norma sem támogatja.

Az Indiagold ezt a problémát, illetve a tárolásét, akarja megoldani. A Paytm két korábbi vezetője alapította, és az első befektetési körben is nagy szerepet vállalt a fizetési szolgáltató. Az aranykészlet felmérésével akarják meghatározni az ügyfelek hitelképességét, majd ezt a hitelminősítési információt hasznosítanák, és adnák el bankoknak és hitelstartupoknak.

A startup másik bevételi lábát az ügyfelek jelentik, akiknek a párnacihánál biztonságosabb – ellenben pénzbe kerülő – központi tárolás lehetőséget biztosítana a cég. Az egyes családok készleteit RFID-s címkével azonosítják, majd egy olyan fém pénzkazettába zárják, amelyet az arany tulajdonosa az ujjlenyomatával tud kinyitni. Ezt követően még a vagyon szállítását is végigkövethetik egy netes oldalon. Mindezt azért, hogy a társadalmi normának megfeleljenek, még véletlenül se hasson az arany eladásának a tranzakció.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?