Elon Musk szerint a jövő Tesláját szabadon lehet ereszteni az utakon, és automata Uber kocsiként keres majd pénz a gazdájának. Az viszont nem világos, hogy ez mikor lesz, és addig miből működik a világ legmenőbb elektromosautó-gyártója.

(fotó: raneko / Flickr CC-BY)
A radar és a kameraképek feldolgozását végző szoftver újrahangolásával akarja biztonságosabbá tenni a Teslákat Elon Musk. A cég a pár hete nyilvánosságra hozott első, emberéletet is követelő autóbaleset miatt kénytelen változtatni a tesztverzióban már hónapok óta elérhető önvezető funkción. A cég eddig is figyelmeztette a sofőröket, hogy a funkció nem teljes értékű, akkor is figyeljenek a forgalomra, ha az autó magától navigál, a sofőrök egy része azonban figyelmen kívül hagyja ezt a figyelmeztetést.
Az új szoftver a lézeres technológián alapuló Lidarhoz hasonló pontosságra lesz képes. Ez egyben azt is jelenti, hogy az önvezető autót építő cégek egy része által elengedhetetlennek tekintett lézeres távmérős rendszert nem akarja beépíteni a Teslákba Musk. A cég vezetője szerint az szól a Lidar ellen, hogy a havazás, eső vagy a köd pontatlanná, sőt használhatatlanná teszi az általa szolgáltatott adatokat. A külön működtetett radar – ami meglátja a távoli tárgyakat – és a kamerás képfelismerés Musk szerint elegendő ahhoz, hogy az automata pilóta felismerje a veszélyeket.
Oké, hogy Tesla, de hogy lesz ebből pénz?
Elon Musknak nem csak a kocsi biztonságosabbá tételét kell megoldania. A cég pénzügyi helyzete sem annyira rózsás, mint a legmenőbb elektromos autógyártótól várná az ember. Kevesebb autó készül a gyárakban, mint amennyit a Tesla ígért. Az idei második negyedévben 14370 kocsi készült el a várt 17 ezer helyett.
Musk egy nagyszabású terv nyilvánosságra hozatalával próbálta elvenni a rossz hírek élét. A mesterterv (második rész) nevű dokumentum szerint a szinte már felvásárolt Solar City és a Tesla összeolvasztásával a cég képes lesz teljes napenergiára alapozott energiatermeléses és tárolásos megoldásokat szállítani. Emellett a cég új autókat – olcsóbb SUV-t, buszt, pickupot – fog előbb-utóbb tervezni.

(fotó: Windell Oskay / Flickr CC-BY)
A nagy – és a pénzügyeket is érintő – ötlet azonban az, hogy a teljes önvezető funkció elérésével a Teslák megoszthatóvá válnak. Amíg a tulajdonos dolgozik, tárgyal vagy éppen alszik, az autót el lehet küldeni, hogy sofőr nélküli Uberként keressen egy kis pénzt. Muskék becslése szerint az autónkat az idő 5-10 százalékában használjuk, így egy önvezető autó akár a bérlési vagy a lízingköltségét is megkeresheti magától az üres időkben.
A Bloomberg úgy értékelte a Tesla mestertervét, hogy egyelőre csak ígéreteket tartalmaz, új termék nincs benne. Ami különösen azért kínos, mert a Tesla és a Solar City is veszteséges egyelőre. A terv azonban felvet izgalmas kérdéseket.
Milyen színű a sofőr nélküli Uber?
A magát vezető, taxiként működő autók nagyon érdekes kérdéseket vetnek fel, ha egyszer az utakra kerülnek. Például azt, hogy ki fizet adót a fuvarok után. Illetve, hogy más vizsgával kell-e rendelkeznie egy önvezető kocsinak és egy önvezető, Uberként is működő autónak. És a fentiekből következő gyakran feltett alapkérdés: na és a munka nélkül maradó sofőrökkel mi lesz?
Jó válasz egyelőre nincs. Az ugyan már felvetődött, hogy az ipari robotok gazdái fizessenek valamiféle adót a robotok után, amivel a munkájukat elvesztő embereket lehetne segélyezni. Vagy amiből az államok a dzsókerként gyakran bedobott általános alapjövedelmet fizetnék.

(fotó: Alexander Kaiser / Flickr CC-BY)
A probléma annál is inkább megoldásra vár, mert nem csak Muskban merült fel az önvezető taxiflotta gondolata. Az Uber a Mercedesszel tárgyalt tízmilliárd dollárnyi önvezető S-osztályos szedán előrendeléséről a Der Spiegel szerint. A cég által vágyott, teljesen önvezető luxuskocsi még nem létezik, de már a pletyka is érdekes.
Az Uber nagy amerikai konkurense a Lyft pedig a GM-mel együttműködve akar idén önvezető taxikat tesztelni. Fontos kiemelni, hogy ez a cég eleve olyan autókban gondolkodik, amelyet rövidtávú, városi személyszállításra építettek. Ezt sem az Uber, sem a Tesla nem mondhatja el magáról, mindkét csapat luxusautót zavarna az utakra, hogy keressen egy kis pénzt.
Szólj hozzá