Ez volt az első alkalom, hogy a jegybank ilyen típusú vizsgálatot végez, ami kiemelt jelentőséggel bír a magyar pénzügyi szektor számára. A vizsgálat célja az volt, hogy felmérje a technológiák hazai alkalmazásának körét és meghatározza, szükség van-e szabályozási útmutatásra.
A Magyar Nemzeti Bank informatikai vizsgálata új szempontok alapján értékelte a pénzügyi intézményeket. A vizsgálat során három bankot és három biztosítót vett górcső alá az MNB, ahol jogsértéseket nem találtak, de felismertek kezelendő kockázatokat.
A kezdeményezés újszerűségét az is mutatja, hogy a vonatkozó szabályrendszer még formálódóban van, és az MNB-nek egy új munkacsoportot kellett létrehoznia a vizsgálati módszertan kialakításához.
Nem találtak súlyos hiányosságokat
Az érintett szolgáltatók jellemzően az ügyfélazonosítás, számlanyitás, marketing és ügyfélkapcsolat-kezelés területein alkalmaztak mesterséges intelligenciát és gépi tanulást. A vizsgálat fókuszában az volt, hogy az alkalmazott területeken milyen hatékony kontrollt alkalmaznak a szervezetek, például a szabályozás, ellenőrzés, a kapcsolódó szervezeti egységek működése, az IT architektúra, jogosultságkezelés és adatbiztonság terén.
Az MNB a vizsgálat során az IT-biztonságot és specifikus kockázatokat is elemezte, beleértve, hogy a megoldások hogyan illeszkednek a bankok vagy biztosítók stratégiájába, milyen döntési folyamatokat használnak, hogyan kezelik az ügyfelek személyiségi jogait és az automatizált döntések minőségi kontrollját.
Az érintett intézmények levélben kaptak tájékoztatást az eredményekről. A jegybank közleménye szerint a jövőben az MI és GT megoldásainak vizsgálata kiemelt figyelmet fog kapni.
(Forrás: fintech.hu)
(Borítókép: Depositphotos)
Szólj hozzá