Téves tranzakciók jelentek meg a magyar felhasználók számláin

Szerda délután súlyos problémával szembesültek azok, akik az Apple Pay rendszerében regisztrált bankkártyákat használnak. A rendelkezésre álló információk szerint technikai hibáról van szó, nem kibertámadásról, így az ügyféladatok biztonságban maradtak.

Az Apple Pay magyarországi felhasználóinak számláiról különböző összegeket vontak le anélkül, hogy bármit vásároltak volna. A jelenlegi adatok alapján a probléma kizárólag a magyarországi felhasználókat érinti. Azoban nem világos milyen elvek alapján történnek a levonások.

A Telex és a Portfolio olvasói leveleiből kiderült, hogy az Apple régebbi tranzakciókat terhel újra. Ez arra utal, hogy nem a mobilfizetési rendszerrel van gond, hanem az Apple, mint szolgáltató küldött ki téves tranzakciókat.

Olvasói visszajelzések szerint az Apple Pay valószínűleg a felhasználók aktív előfizetéseinek díjait vonta le újra, vagy a korábbi előfizetések díjait terhelte többször. Az érintettek általában kisebb összegű, 3-4 ezer forintos levonásokról számolt be, de voltak olyan esetek is, ahol 130 ezer forintot vontak le, mielőtt a szolgáltatást letiltották. A téves terheléseket később visszavonták.

A felhasználók pénzét visszatérítik

Egy szokásos kártyás tranzakció során először csak a terhelés jelenik meg, amit a felhasználók is látnak. A tranzakciók klíringje, vagyis a tényleges elszámolás csak később, legfeljebb négy napon belül történik meg, ekkor kapja meg a kereskedő a neki járó összeget. Ezt a folyamatot a felhasználók általában nem látják és nem is kapnak róla értesítést.

Mivel a klíring még nem zajlott le, lehetséges, hogy a terheléseket vissza lehet vonni. Ehhez sürgősen meg kell vizsgálni a jogi és technikai részleteket. Az azonban biztos, hogy a tévesen terhelt összegeket előbb-utóbb vissza fogják kapni a felhasználók.

Hasonló hibák a jövőben is előfordulhatnak

Az OTP és más bankok jelezték, hogy a probléma egy külső partner technikai hibájából ered. A bankok már dolgoznak a hiba elhárításán, az MBH Bank munkatársai már értesítették az Apple-t a problémáról.

Az MNB statisztikái szerint a mobilfizetés rendkívül gyorsan terjed Magyarországon, és ezzel párhuzamosan az Apple Pay felhasználóinak száma is folyamatosan növekszik. Az idei első negyedévben közel 2,5 millió bankkártya volt már digitálisan regisztrálva a magyar felhasználók mobiltelefonjain.

A mobilfizetés terjedésével párhuzamosan a biztonságos adatkezelés fontossága is növekszik. Érdemes például digitális kártyákat használni webes fizetéskor, mivel ezek könnyen letilthatók és cserélhetők.

(Forrás: Fintech.hu)

(Címlapkép: Depositphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?