A magyar interneten is megjelentek a vírus veszélyeit lekicsinylő, nem hatékony védőfelszereléseket árusító webboltok. Nincs könnyű dolguk, ha pénzt is akarnak keresni.

Se a viselőjét, se a környezetét nem védi a csipkéből készült maszk

A koronavírus léte és veszélyessége nem tartozik azok közé a tények közé tartozik, amelynek a megkérdőjelezése értelmes lenne. És ez többnyire igaz a vírus elleni védekezés eszközeire is. Átgondolatlan rendelkezések vannak – ilyen például a kutyasétáltatás nem megfelelő szabályozása vagy a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokra vonatkozó szabályozás hiánya – de például az általános maszkviselés fontosságát könnyű alátámasztani.

Meg is lepődtünk, amikor a Facebook hirdetései között felbukkant egy olyan maszkokat árusító oldal, amely maszk szűrőfunkcióval egyáltalán nem rendelkezik. A csipkéből készült védőfelszerelés a törvény betűjének megfelelt ugyan, de viselője veszélyeztet mindenkit maga körül. Az oldalon egy darabig látható volt a Barion magyar fizetési szolgáltató logója is, de maga a fizetési szolgáltatás már nem volt elérhető.

Megkérdeztük a fizetési piac pár szereplőjét, hogy van-e céges szabályozásuk arra, hogy vírustagadó vagy a védekezést szabotáló vállalkozásoknak nyújtanak-e szolgáltatást. Verba Gergely, a Barion sajtószóvivője elmondta, hogy az első, automatikus szűrésen, amely csak a technológiai megfelelőséget vizsgálta átcsúszott a maszkellenes oldal. Ugyanakkor

“Több panasz érkezett a Covid-19 elleni védekezés szellemével szembeforduló termék értékesítése miatt, és tekintettel arra, hogy a Barion kiemelten fontosnak tartja a társadalmi felelősségvállalást, főleg a mostani vírushelyzetben, az elfogadóhely által biztosított termékek értékesítéséhez online fizetési szolgáltatásunkat az ÁSZF 6.1.23. b) pontjában foglaltakra hivatkozva nem tudtuk biztosítani nekik. Jeleztük nekik, hogy a logónkat legyenek szívesek levenni.”

Hasonló szellemű választ kaptunk a SimplePaytől is.

“A SimplePay szolgáltatást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számára kiemelten fontos, hogy hálózatában csakis olyan partnerek lehessenek elfogadóhelyi partnerek, akik megfelelnek a mindenkori, jogszabályi követelményeknek. Ennek megfelelően a szerződési folyamat során az OTP Mobil szakemberei megvizsgálják minden potenciális partner weboldalát, az azon található adatokat, információkat, illetve ellenőrzik a cég által nyújtott szolgáltatásokat egyaránt. A tapasztalatok alapján pedig döntenek a szerződéskötésről. Emellett a hálózat színvonalának ellenőrzése és fenntartása érdekében az OTP Mobil valamennyi, elfogadóhelyi partnerekkel kapcsolatos felhasználói bejelentést kivizsgál, és amennyiben indokolt, megteszi a szükséges lépéseket. A fentiek értelmében, ha egy partnerünk kapcsán felmerülne, hogy törvényt sért, arra buzdít, esetleg félrevezeti fogyasztóit, akkor akár a szerződés felbontását is kezdeményezhetjük.”

A héten feltűnt újabb, védelmi funkciót ellátni képtelen hálós maszk üzlet már meg sem próbálkozott a hazai fizetési szolgáltatókkal. Egy honosított felülettel nem is rendelkező, kizárólag franciául beszélő fizetési szolgáltatással rendelkező webshopot indított el.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?