A RowanHill Digital végigszámolta, ki járna jól, ha a kínai e-kereskedelemben elterjedt QR-kódos fizetés Magyarországon is elterjedne. Egyelőre a kereskedőknek jobban megérné, mint a vásárlóknak.

(Fotó: Thomas Leuthard / Flickr CC-BY)
(fotó: Thomas Leuthard / Flickr CC-BY)

Végigszámolta a Rowan Hill Digital, hogy mennyibe kerülhet az ügyfeleknek a QR-kódos fizetés. Az elemzés szerint az azonnali fizetési rendszer QR-es kiegészítése irányért nem feltétlenül fognak lelkesedni a vásárlók, mert az ő zsebükből veszi ki a pénzt.

A jelentés elsőként leszögezi, hogy a QR-kód akkor lesz életképes alternatíva, ha a netbanki szoftverek, vagy harmadik fél által üzemeltetett fizetési szolgáltatások széles körben kínálják majd ezt az opciót. A kereskedők pedig élnek a lehetőséggel és elérhetővé teszik az ügyfeleknek az új fizetési módszert. A kereskedők érdekeltek lennének ebben, mert a bankkártyás fizetéssel szemben, amely során a kereskedő fizeti a jutalékot, az azonnali fizetési rendszert használó QR-kódos átutalásnál a kereskedő helyett az ügyfelet terhelné az átutalás költsége.

A Rowan Hill Digital szakemberei három költési profilt állítottak össze és ezekkel kalkulálták végig, hogy mennyibe kerülne az egyes bankoknál az utalásos fizetés. Az első profil 56 ezer forintot költött és maximum közepes összegű vásárlásokat bonyolított. A feltételezett 13 vásárlás ára még így is 8619 forintra rúgott az Erste Banknál, átlagban pedig 1500 és 3000 forint közé esett a költség. Ugyanakkor olyan bank és számlacsomagnál, mint például az OTP Bank Smart számlacsomagja, az összeget ezer forint alá lehet szorítani.

A második profil 22 alkalommal vásárolt, 146 ezer forintot költött el, amiben volt egy nagy összegű, 50 ezer forintos vásárlás is. A legdrágább díj 14 ezer forint felett volt ennél a profilnál, az átlag 1200 és 6000 közé esett. A legolcsóbb ismét az OTP volt.

Végül a harmadik profil közel 300 ezer forintot költött el, vett egy 100 ezer forintos terméket, ötször fizetett húszezer forintos nagyobb vásárlást és összesen 46 tranzakciót bonyolított le. A legdrágább banknál 30 ezer forint felett voltak a költségei – Erste Szabadon díjcsomag – átlagosan pedig 3 és 11 ezer forint közé estek a díjak.

Összességében azt lehet kijelenteni, hogy a kényelemért egyes, nem kellőképpen figyelmes ügyfelek akár az elköltött összeg tíz százalékát is kifizethetik jutalékként. Legalább egy százalékot pedig biztosan ki fog fizetni a kényelemért, aki az QR-kódot választja. Érdemes emiatt megnézni, hogy milyen utalási díjat fizetünk. Illetve, hogy a bank kínál-e nulla forintos utalási díjat, és ha igen, milyen kondíciókkal. Egyelőre az ügyfelek többségének valószínűleg több pénzbe kerülne a QR-es utalás, mint a kártyadíj – állapítja meg a RowanHill Digital jelentése.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá 1 hozzászólás

  1. Tamás Verovszki 2020.10.16

    Ha valaki azzal foglalkozik, hogy cikket ír, miért nem olvassa át megjelenés előtt? Az egy dolog, hogy nem egy helyesírási hiba van benne, de az említett 1% az valójában 10% !!! Nem kell hozzá túl sok matek 🙁

Vélemény, hozzászólás?