A McKisey jelentése kiemelten foglalkozott azzal, hogy mi lesz a készpénz sorsa. Még nem lesz gyűjtői termék, de a korábbi fontosságát nem szerzi vissza.

Kevesebb ATM kevesebbe kerül (1223rf)

Globálisan 16 százalékkal csökkent a készpénzhasználat – írja a McKinsey fizetési jelentése. Ez olyan végpontok átlaga, mint Brazília, ahol 26 százalék volt a csökkenés, vagy az Egyesült Államok, ahol 24 százalékkal csökkent a készpénzhasználat. Szemben például az Egyesült Királysággal, ahol csak nyolc százalék volt a csökkenés. Az arányok tükrözik azt is, hogy az egyes piacokon milyen lépéseket tettek a világjárvány megfékezése érdekében.

Emellett tükröződik az is a csökkenésben, hogy az egyes országok pénzügyi szabályozása hogyan változott. Lengyelország és Thaiföld például növelte az ATM-használat díját, miközben Európában csökkent a rendelkezésre álló bankautomaták száma is. Ez hatással volt a készpénzkivételre is. A McKinsey szerint a készpénzhasználat növekedni fog 2021-ben, még ha nem is éri el a járvány előtti szintet.

Ezzel viszont új feladatot kapnak a bankok. Át kell értékelniük a bankautomaták üzemben tartásához kapcsolódó költségeket. Át kell értékelni azt is, hogy milyen gyakorisággal töltik a bankok az automatáikat, hogy ne járjanak úgy, mint az egyszeri fintech újságíró, aki több tízezer forintot vett ki és egy vastag köteg ezressel állított be az autószervízbe, mert más nem volt a gépben.

Az első banki válasz az ATM-ek megosztása volt. Ez Észak-Európában és Latin-Amerikában is megfigyelhető. Tapasztalatból hozzá tudjuk tenni, hogy a Magnet is úgy növelte a rendelkezésre álló ATM-ek számát, hogy az Euronettel lépett partnerségre. A növekedő ATM karbantartási díjakra azonban minden banknak ki kell dolgoznia a saját stratégiáját.

A bankok közben lubickolhatnak abban, hogy a nem készpénzes tranzakciók hat százalékkal nőttek. A digitális tárcák használata és az érintős fizetések aránya is nőtt a koronavírus alatt. Azokon a piacokon, ahol elérhetővé vált az azonnali utalási rendszer ott további növekedést generált ez a funkció. A pénzügyi cégeknek azon is el kell gondolkodniuk, hogy a kis összegű, KKV-knál pénz költő ügyfeleket könnyen elhappolják a digitális szolgáltatók. Nem jó bankként azzal szembesülni, hogy az ügyfeleim már venmóval vagy paypallal fizetnek.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?