A fintech nem csak úgy jelent digitalizációt, hogy a szoftvereink kényelmesebbek lesznek és megtanulnak beszélni egymással. Esetenként arról is szól, hogy ötven-hatvan éve ismert, azonos logika mentén

A fintech nem csak úgy jelent digitalizációt, hogy a szoftvereink kényelmesebbek lesznek és megtanulnak beszélni egymással. Esetenként arról is szól, hogy ötven-hatvan éve ismert, azonos logika mentén működő fizikai helyek átalakulnak: például a boltok.

(Fotó: Aaron Yoo CC-BY-SA)
(Fotó: Aaron Yoo CC-BY-SA)

Gondoltatok valaha úgy a vonalkódra, mint a piacot megváltoztató nagy innovációra? Ugye nem! A nyolcvanas években pedig hatalmas, egyszerre romboló és teremtő újdonság volt, olyasmi, amilyenné ma a startupok szeretnék tenni a termékeiket. Igaz, a konténerekre sem szokás úgy gondolni, mint a globális gazdaságot megteremtő találmányra. Pedig elég csak beleolvasni Marc Levinson The Box című üzleti bestsellerébe, hogy rájöjjünk mennyire az.

Az 1990 óta a fizetési iparban dolgozó Julian Wallis blogbejegyzése szerint a Scan And Go technológia lesz a következő olyan újítás, amiről pár évtized múlva könyveket írnak. „Ugyanúgy, ahogy az önkiszolgáló pénztárak hatékonyabbak a sorakozásnál, a Scan And Go a következő logikus lépés.”

Az Amazon robotboltjával egyelőre több a gond, mint amennyi problémát megold (Amazon)
Az Amazon robotboltjával egyelőre több a gond,
mint amennyi problémát megold (Amazon)
(fotó: Amazon)

A Wallis által dícsért technológia nem feltétlenül az a kamerás megfigyelésen, képfelismerésen és szenzorokon nyugvó megoldás, amivel az Amazon kísérletezik. Kezdetben a vásárlóknak maguknak kellett egy kézi szkennerrel lecsippantani a kosárba rakott termékeket. A boltból való távozás előtt – ami után a népmesei fordulat szerint reklamációt nem fogadnak el – így megvolt már a teljes lista, az összesített ár, a kasszánál pedig csak fizetni kellett.

Amióta a vásárlóknak okostelefonjuk van, amelyekre appokat telepíthetnek, sokat egyszerűsödött az eljárás. Az üzleteknek például nem kell kéziszkennereket kitenni, szervizelni és feltöltve tartani. Lehet arra építeni, hogy a telefonon van kamera, az app pedig beszél a bolt rendszerével. Ebbe a megoldásba ráadásul fintech fizetési szolgáltatásokat – például Samsung és Apple Payt – is lehet integrálni, amiben a megszokott fizetési élmény várja a felhasználókat.

A technológia most azzal a több helyen tárgyalt nehézséggel néz szembe, hogy a felhasználók maroknyi appot használnak rendszeresen. (Napi 9-10, havi 20-30.)

Mi az előnye?

A gyorsabb vásárlás mellett más előnyöket is hordoz a Scan And Go. A pénztárak megszüntetésével terület szabadul fel, a mobilos nyugta miatt zöldebb a technológia, mint a papír blokk, ráadásul ez olcsóbb is. Emellett a készpénz kezelésével járó összes kellemetlenség is kikerül a rendszerből. A kereskedő pedig minden eddiginél többet tud meg a vásárlói szokásairól, amelynek köszönhetően személyre szabott ajánlatokkal bombázhatja – vagy ijesztheti el – az ügyfeleit.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?