A mobilfizetést eddig mindig elszúrták a hazai szereplők, a netben a vásárlók nem bíznak – hogy fogunk ebből kimászni?
Pont száz éve történt, hogy Clarence Saunders megnyitotta az első önkiszolgáló boltot. A korban merész innovációnak számító ötlet működött, elterjedt, ma a legtöbb szupermarket úgy működik, ahogy azt Saunders kitalálta. A Visa kártyatársaság évfordulós vizsgálata szerint azonban arra jutott, hogy a pénztár néhány esetben már akadályozza a kereskedelmet.
Az Amazon egykattintásos modellje, az Uber automata fizetése mind azt célozza, hogy kényelmesebb legyen pénzt költeni. Erről szól az érintőkártyás tömegközlekedési jegy vásárlás is, ami több nagyvárosban évek óta működik. A kényelmes fizetés több vásárlást hoz – mondta a vizsgálat eredményeire alapozva Kiss Ede, a Visa magyarországi területi vezetője. Emellett azt várja, hogy a közeli jövőben értelmetlenné válik az online és az offline vásárlás külön vizsgálata, annyira elterjed a többcsatornás vásárlás.
A trendek és a valóság azonban helyenként mást mutatnak még. Donáth Fruzsina, a Bónusz Brigád operatív igazgatója arról beszélt, hogy az online fizetéssel szemben sokan bizalmatlanok. Az oldalon engedélyezni lehet az egy kattintásos vásárlást, ám sokan rácsodálkoznak, amikor először használják a funkciót. Ilyenkor az ügyfélszolgálatnak kell elmagyaráznia, hogy igen, engedélyezte a funkciót, és ilyenkor valóban egy kattintással vesz terméket.
A csaló webáruházak rongálják a bizalmat
A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke, Dr. Ormós István két olyan problémára hívta fel a figyelmet, amely a bizalmatlanságot növelheti. Az egyik a nagy vásárlási időszakokra felépített rosszhiszeműen üzemeltetett webboltok létezése. Ezek egy darabig legitim üzletként működnek, majd az ünnepi szezonban beözölnő megrendeléseket már nem teljesítik.
Probléma az is, hogy a vásárlók többsége nem tudja, hogy csalás esetén visszavonhatja a fizetést, ez a chargeback. Amikor a Malév csődbe ment – idézte fel Ormós – azok az ügyfelek jártak jól, akik bankkártyával vettek jegyet, és chargebackkel vissza tudták szerezni a repülőjegyre költött pénzüket.
A magyar mobilfizetés nem működik
A hazai fizetési rendszerekről dr. Horváth Attila, a Big Fish fejlesztőcég elektronikus fizetésekért felelős termékmenedzsere sem volt túl jó véleménnyel: a háromszereplős fizetési infrastruktúra a külföldi piacról érkező szereplők számára meglepő. Máshol a vásárlók bíznak annyira az internetes boltokban, hogy ne kelljen a banki oldalra átirányító fizetést beépíteni.
Olyat ez, mintha bemennénk egy szépen berendezett áruházba, összeraknánk a kosarat, aztán megkérnének, hogy fáradjunk át a szomszédos postahivatalba fizetni.
Ehhez jön még, hogy a hazai mobilfizetési rendszerek nem terjedtek el. Horváth szerint a nagy technológiai cégek megoldásai – az Apple Pay, Android Pay vagy a Samsung fizetési appja – változtathatnak ezen, mert a hazai szereplők már három-négy alkalommal ugrottak neki a problémának, de valaki mindig megtörte az együttműködést.
És itt kerültek szóba a fintechek
A bizalmi deficit feloldásának egyik útja az lehet, hogy a fintech startupok ügyfélbarátabban közelítik meg a problémát. Mára már látszik, hogy a digitális pénzek áttörése, amit legalább egy évtizede vár mindenki, megkezdődött. Nem úgy, hogy tömegek használnak bitcoint fizetésre, hanem úgy, hogy egyre több szereplő épít a blockchain elszámolórendszerre. Később pedig a Visa magyarországi igazgatója szóba hozta a Transferwise-t is, amin a közelmúltban utalt pénzt külföldre, mert feleannyiba került a pénz eljuttatása, mint amennyit a bank felszámolt volna.
Szólj hozzá