A Magyar Nemzeti Bank újabb területen adott plusz időt a hazai pénzforgalmi szolgáltatóknak a felkészülésre. Idén a magyar bankok még minden határidőt lekéstek.

A magyar pénzügyi szektor ismét elkésett (Fotó: Lauren Hammond CC-BY)

Hibát vétettünk, kedves olvasók, amiért most kérünk elnézést. Tegnap, szeptember tizedikén, megírtuk, hogy mire kell felkészülni a banki ügyfeleknek a szeptember 14-én életbe lépő erős ügyfélhitelesítési kívánalmak miatt. A PSD2 néven ismert irányelv többi részét nem vettük sorra, mert a API-alapú szolgáltatások esetén kettőn áll a vásár. Nem csak a bankok által rendelkezésre bocsátott API-k – magyarul: szabályozott és szabványos hozzáférés az ügyféladatokhoz – szükségesek, hanem olyan szolgáltatások, fintechek, startupok is, amelyek ezzel az adattal kezdeni akarnak valamit.

Vártunk, ameddig lehetett a cikkel, mert a magyar bankrendszer idén az összes elképzelhető határidőt lekéste. Úgy gondoltuk azonban, hogy négy nappal az erős ügyfélhitelesítés bevezetése előtt már nem jön változás. Ahogy erre többen rámutattak a Facebookon, tévedtünk.

Az MNB Pénzügy Stabilitási Tanácsa kedden délután jelentette be, hogy élve az Európai Bankhatóság június 21-i véleményében megfogalmazott lehetőséggel, egyedi felkészülési időt ad a hazai pénzforgalmi szolgáltatóknak az erős ügyfélhitelesítés feltételeinek megteremtésére. Magyarul: 12 hónappal elcsúsztatják a kétlépcsős azonosítás bevezetésének a határidejét.

Az MNB egyeztetett az érintett piaci szereplőkkel – bankokkal, kártyatársaságokkal, szolgáltatókkal, és az e-kereskedők szövetségével – megfontolva, hogy a halasztás mérsékelni tudja-e a felmerülő kockázatokat, elkerülve azt, hogy a fizetési műveletek meghiúsuljanak az e-kereskedelemben és egyúttal negatív ügyféltapasztalatokat okozzanak.

Korábban az MNB ugyanezt tette az adategyeztetéssel vagy az azonnali utalási rendszerre való felkészüléssel is. Gyakorlatilag nincs olyan határidő, amit a hazai pénzügyi szektor ne késett volna le. Mostanra elfogytak a határidők. Patai Mihály, a jegybank alelnöke azt nyilatkozta a HVG-nek, hogy a hazai szereplők nem készültek fel maradéktalanul az új szabályokra, illetve önállóan nem tudják alkalmazni az erős ügyfélhitelesítést. Azóta az MNB oldalára is kikerült a közlemény a halasztásról. A bejelentés azért is váratlan, mert az ügyfélhitelesítéshez szükséges telefonszám egyeztetést a bankok többsége elkezdte.

Ha büszkék nem is vagyunk arra, hogy olyan híreket adtunk közre, amelyek a közlés pillanatában pontosak voltak, később azonban megcáfolták őket, de nem is szégyenkezünk miattuk. Mélyen hittünk abban, hogy a hazai bankszektor legalább egy határidőt képes tartani. Azt azonban sajnáljuk, hogy az olvasóinkat tévesen informáltuk. Dolgozunk azon, hogy ilyen többet ne következzen be.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?