A Brave tudja, hogy mit néztünk, mennyi időt töltöttünk ott, és segít anonim módon pénzt küldeni az íróknak. És ami még fontosabb, gyorsabb és csak kicsit bénább, mint a Chrome.

Az internetes hirdetési piacnak akadnak problémái, például az, hogy sokan tiltják le a reklámokat. Ez részben érthető, tényleg futnak gépgyilkos monstrumok is reklámként, a hirdetésekkel teli internet pedig pocsék élményt nyújt. Vannak viszont iparágak – a sajtó is ilyen -, amik viszont ezekből a hirdetésekből próbálnak élni.
brave_2

Több olyan megoldást tesztelnek, ami a hirdetések mellett alternatív bevételi forrás lehet. A Guardian a különböző előfizetési módok mellett klubot is nyitott a lap támogatóinak. A tagok értesülnek háttérinformációkról, meghívót kapnak az újság által szervezett eseményekre, belátnak a színfalak mögé, és persze reklám nélkül nézik az oldalt. A magyar Direkt36 az olvasóktól kalapozza össze a működéséhez szükséges összeget, és szintén egyfajta klubot tart fenn a legelszántabb támogatóknak, hasonlóan tesz az Átlátszó is. Van olyan piac is, ahol jelentős újságok tudtak megegyezni abban, hogy közös előfizetési rendszert indítanak. Ilyen a szlovák Piano Media, amely már Lengyelországban és Szlovéniában is működik.

Adj pénzt a kedvenc íródnak!

A problémára, más megközelítésben vannak fintechesebb válaszok is. Az amerikai Patreon nem az újságok szemüvegén keresztül nézte a helyzetet. Arra talált ki megoldást, hogy a független szerzőket közvetlenül is támogathassák a rajongóik. A leginkább a Kickstarterre hasonlító felületen a szerző maga rakhatja össze, hogy mit ígér és az mennyibe kerül, a rajongók pedig maguk döntik el, melyik havi csomagra iratkoznak fel.

via GIPHY

Az egyik fél biztos lehet abban, hogy be tudja fizetni a számláit, a másik pedig abban, hogy a kedvenc írója nem megy el inkább árufeltöltőnek a Tescoba. A Patreon annyira általános platform, hogy most is futnak rajta videós és zenei projektek is. Bármire illik a szolgáltatás logikája, amihez folyamatos bevételre van szükség.

A böngészőm tudja, mit szeretek

A legújabb próbálkozó a Mozilla korábbi vezetője, Brendan Eich, aki most a Brave nevű, egyelőre kevesek által használt böngésző fejlesztését vezeti. A cég egy olyan mikrofizetési rendszerrel akar segíteni mindenkinek, ami tartalmat gyárt, és ami szorosan be van építve a böngészőbe.

Sok fejlesztés függ az interneten a reklámoktól és az előfizetésektől, alig, vagy egyáltalán nem látható át a rendszer. Külső szolgáltatókra kell hagyatkoznod, feudális cloud-urakra, akik pénzt csinálnak az adatodból. Mi azt szeretnénk, ha a matematikában bíznál, nem bennünk

mondta Eich a Bankinnovationnek.

A Brave Payments kezdésnek azt mutatja meg, hogy mennyi időt töltünk az egyes oldalakon, és hányszor térünk vissza oda. Ezt mindegyik böngésző tudja, de statisztikákat nem szoktak belőle generálni. A Brave viszont ezek alapján ajánlja fel a felhasználónak, hogy küldjön egy kis pénzt a kedvenc újságainak.

brave_payments_status_screen

A Brave Payments használatáhhoz a Coinbase-nél tartott bitcoinos tárcára van szükség, ennek a létrehozásán végigkísér a böngésző. Ezután már csak a havi keretet kell beállítani, és hogy milyen százalékban részesednek belőle az újságok. Lehet egyéni súlyozást használni, de fizethetünk egyszerűen azoknak is, ahol a legtöbb időt töltjük. A fizetések névtelenek, így az Eichék által kitalált módszer csak részben hasonlít az előfizetési rendszerekre. A cég vezetője azt akarja elérni, hogy Patreonhoz hasonlóan bárkinek lehessen pénzt küldeni a munkájáért: bloggereket, youtubereket is lehessen díjazni.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?