A koronavírus miatti lezárások alatt nagyot növekedtek az előfizetéses szolgáltatások. Gondjuk támadhat azonban az ügyfelek megtartásával.

Ki látja ebben a képben a milliárdos bizniszt? (Fotó: Carlos Duarte Do Nascimento CC-BY)

Nem minden befektető hisz abban, hogy az előfizetéses szolgáltatások tudják tartani a tavalyi növekedési iramot. A Kosárérték a brit Royal Mail kutatását ismertetve számokat is fűzött a megfigyeléshez. 2025-re 1,8 milliárd fontosra nő az előfizetéses modellben értékesített termékek piaca.

Ez a szegmens korábban is rendkívül népszerű volt. A vásárlók szerették, hogy egyszerű termékeknél kiveszik a kezükből a döntést. A Dollar Shave Club, ami a piacvezető eldobható borotvagyártó termékéhez hasonló, havonta a postán megérkező borotvafejeket küldött ki óriás sikertörténet volt. Annyira, hogy 2016. nyarán az Unilever, ami a Dove-tól a Signal fogkrémig számos brand tulajdonosa, egymilliárd dollárért vette meg a céget. Addigra 3,2 millió előfizetőt gyűjtött a borotválkozós startup.

Az előfizetéses modellel dolgozó sikeres cégek tavaly hétszer gyorsabban növekedtek, mint az S&P 500 index vállalatai. Mostanra azonban látszik, hogy a felhasználók egy része nem is magának vett előfizetést, hanem egy barátnak vagy családtagnak. Azaz a tranzakció egyfajta digitális gondoskodás – „kurkászás” – volt. Illetve hogy a rendszeresen megérkező csomag által nyújtott elégedettség a termék, nem a borotva vagy más fizikai jószág.

A prognózis szerint az előfizetéses modellben árusított fizikai termékek piaca az előfizetéses digitális termékek piacánál is nagyobbra nőhetnek. A növekedés nyertesei a kozmetikai termékek, az összes előfizetéses csomag durván negyede tartozik ebbe a csoportba.

Az Emarsys kutatása szerint azonban a pandémia utáni évben az előfizetők 98 százaléka lemondja az előfizetését a brit piacon. Az átlagos felhasználó öt hónapig fizetett a szolgáltatásért. És jellemzően az idősebb, 55 év feletti korosztály volt az, akik hosszabb távon maradtak fizető ügyfelek. A tranzakciós bankolással, havi fizetéssel foglalkozó fizetési szolgáltatók számára nem rosszak ezek a hírek, azonban azt tudomásul kell vennünk, hogy a piac erősen mozgásban van.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?