Annyira bejött az észt fővárosnak a lakók ingyen bérlettel való felszerelése, hogy az egész országra ki akarják terjeszteni a programot.
Észtország, ami az évek alatt profin alakította át magát Európa jövőországává, nagyon érdekes kísérletbe kezd. Öt évvel ezelőtt Tallinnban bevezették az ingyenes tömegközlekedést a város lakóinak. Most azt tervezik, hogy az ingyenességet kiterjesztik az egész országra.
A rendszerben annak ellenére forog pénz, hogy a buszjegyért nem kell fizetni. Az ingyenes – de kártyához kötött – közlekedés igénybevételéhez tallinni lakosnak kell lenni. A lakók után pedig ezer eurót kap a jövedelemadójukból a város. Amit eddig a város elveszített a jegyek és bérletek árán, annak a dupláját szedte be a Tallinnba bejelentkezők adójából. Emellett a többet közlekedő emberek többet járnak el otthonról, ülnek be helyekre, mennek moziba. A város úgy érzi, hogy sokat nyert azzal, hogy a lakói szabadon közlekednek. Emellett kevesebb az autó a városban, amit a tömegközlekedéssel és a parkolás árának megemelésével elkezdtek visszaszorítani.
Ragadós a jó példa
A példa, úgy tűnik, ragadósnak bizonyult. Allan Alaküla, Tallinn EU-s hivatalának vezetője szerint lengyel, német és francia városok is fontolgatják az ingyenes tömegközlekedés bevezetését. Vagy ha ekkora lépést nem is tesznek elsőre, az ingyenes hétvégéken, az olcsóbb, a kihasználatlan időszakokban elérhető tarifákban gondolkodnak.
Párizs esetében az egyik cél a levegő szennyezettségének visszaszorítása. A különösen szennyező kocsik kitiltása és a Szajna partjának sétaterületté nyilvánítása után a tömegközlekedés népszerűsítése a következő lépés. A 11 milliós város a legnagyobb ingyenes tömegközlekedést kínáló zónává válhat a Citylab szerint.
Szólj hozzá