Lassan fut át a társadalmon a digitalizáció. Nyaralni már GPS-szel és digitális térképpel megyünk, de tévét még a többség hagyományosan néz. És a vásárlás? Ott is akadnak problémák a GKI szerint, és ezt a  Fintech / Digitális forradalom a pénzügyekben konferencián el is mondták a Boscolóban.

(Forrás: G.L. Barone / CC-BY-ND)
(Forrás: G.L. Barone / CC-BY-ND)

A különböző technológiák egészséges együttélésére kell felkészülni, nem arra, hogy a fintech lesz az egyeduralkodó, vagy hogy elbukik az egész, és minden marad a régiben. A fintech hazai terjedését több országspecifikus tényező is hátráltatja:

Alacsony az alapvető pénzügyi kiadásokon felüli, szabadon elkölthető jövedelem.

A pénzügyi tudatosság szintje nagyon alacsony.

A bankkártyahasználat nagyrészt kimerül a készpénz felvételében.

A társadalmon belül nagyon magas azoknak az aránya, akik a 2008-as válságért kizárólag a bankokat okolja.

Ezeknek az eredője a hazai kiskereskedelemben is látszik. Míg Európában átlagosan a teljes kiskereskedelmi forgalom öt százalékáért felelős az e-kereskedelem, addig Magyarországon ez csak 3,5 százalék. Ezért részben az felel, hogy a magyarok nem tudnak olyan dolgokra költeni, amikre amúgy vágynának. De hasonlóan erősen befolyásolja az is az online pénzköltést, hogy az emberek többségének a pénzköltésről csak a rossz dolgok jutnak eszébe a rezsitől a sárgacsekkig.

Még így is van 2,8 millió online vásárlók, aki legalább egy dolgot vett az elmúlt évben. És ebbe nem számolta bele a GKI azokat, akik repülőjegyet foglaltak a neten, csak a fizikai jószágot – legyen az lapostévé vagy jégcsapretek – vásárlókat. Őket tovább lehet kategorizálni. Közel hetven százalékot tesznek ki a rutinos és az utánajárós vásárlók. A kezdők 8 százalékra estek vissza és arányuk csökken. Ami érdekes, hogy az akcióvadász (7%) és a kínából is nyugodtan rendelő kalandor (5%) altípus aránya sem növekszik.

Valójában csak kényelmesebb megoldásokra vágynak az emberek

A GKI szerint az online vásárlásokat készpénzes fizetéssel záró vásárlók viselkedését is egyszerű megérteni. Egyrészt az ingyenes szállítás – bizonyos összeghatárú vásárlás felett vagy Black Fridayen – eleve elbizonytalanította az embereket. Másrészt még mindig kötődnek frusztrációk az online kártyás fizetéshez: több versenyző megoldás van, amelyek más logika mentén működnek, más UX-es szinten vannak.

Ágyban fekve nehéz kártyával fizetni, nincs kéznél a plasztik, ki tudja fejből a számot?

Az utánvét ezzel szemben gördülékeny folyamat: amikor a csomagot akkor kell rendelkeznem pénzzel és odaadni. Mennyivel egyszerűbb!

A PSD2 irányelv hatályba lépésével a GKI Gazdaságkutató Csoportjában dolgozó  Madar Norbert szerint sok minden megváltozhat. Nem csak a fintech lehet bankszerű entitás, nem csak a bank válhat fintechhé, hanem az ekereskedők számára is tartogat lehetőségeket a jövő. A kereskedők mindig ismerték az ügyfelek igényeit, vásárlási szokásait, most pedig nagyobb fejlesztés nélkül pénzügyi funkciókat is nyújthanak majd.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?