Minden fizetési funkció rendelkezik árnyoldallal is. Az utólag átállítható borravalóról is kiderült, hogy lehet rosszra használni.

(Fotó: Dean Hochmann CC-BY)

A hakni gazdaságot (gig economy) vegyesen érinti a jelenlegi járvány. A kiszállítós cégeknél dolgozóknak bőven van mit tenniük, a turistákat váró Uber sofőrök vagy az Airbnb házigazdák élete már unalmasabb. Az ezekre épülő szolgáltatások – például takarítás – pedig nagy bajban vannak.

A felhasználók azonban kitaláltak olyan módszereket, amelyekkel a kiszállításban dolgozók életét is meg lehet keseríteni. Az amerikai Instacart nevű startup azt teszi lehetővé, hogy mást küldhetünk magunk helyett a boltba. A vásárló állítja össze a listát, ő dönti el, hogy milyen borravalót szán annak, aki aztán vásárolgat helyette. A borravaló összegét a csomag átadását követően három napig lehet módosítani. Ez arra szolgált eredetileg, hogy védje valami a vacak termékeket vagy antipatikus futárt kifogó ügyfeleket.

A karanténes időben azonban megfordult a funkció szerepe. A Verge ír arról, hogy sokan rendkívül magas (40-50) dolláros borravalót ajánlanak, hogy minél hamarabb ételhez jussanak. A csomag megkapása után viszont lecsökkentik pár dollárra vagy törlik is a borravalót.

Az Instacart azt nyilatkozta, hogy ezek csupán elszigetelt esetek. Márciusban átlagosan 30 százalékkal emelkedett a borravalók összege. Sőt a cég meg is nehezítette a nullás borravaló adásának lehetőségét.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?