Új dolgokat nem kell megtanulni, de a régi védekezési gyakorlatokra fontos emlékezni. Ha egy megkeresés gyanús, kérdezzünk utána!

Képünk illusztráció. Kapucnis pulóveres hackeres fotót még mindig könnyebb találni, mint az IT-biztonságra nem költő techcégeset (Fotó: Katy Levinson CC-BY-SA)

Olyan területeket is sikerült fellendítenie az amerikai gazdasági mentőcsomagnak, amiket nem kellett volna. A beígért kétezer milliárd dolláros tőkeinjekcióra válaszul a Visa és az amerikai titkosszolgálat szerint megjelentek a csalók is.

A két szervezet szerint három lába van a várható új csalási hullámnak:

  • nagyot változik a vásárlók és a cégek élete
  • a kétezer milliárdos mentőcsomag
  • a pénzügyi szektor változtat azon, milyen csatornákon tart kapcsolatot az ügyfelekkel.

Az egészségügyi csalások már meg is jelentek a titkosszolgálat szerint. Járványügyi és WHO-s dokumentumokra hivatkozva, esetenként a szervezetek tagjainak álcázva magukat próbálnak internetes csalók pénzeket és személyes adatokat gyűjteni. A titkosszolgálat szerint a második hullámban az üzleti emailes csalások növekednek meg.

Tökéletes alkalom a mostani, hogy nőjön a csalások száma, mert az emberek otthonról dolgoznak. Elveszett az irodafolyosói beszélgetés, ahol még rá lehetett kérdezni, hogy tényleg azt akarja-e a vezérigazgató, hogy utaljunk egy új partnernek.

– mondta Thomas C. Edwards, a U.S. Secret Service San Francisco-i irodájának vezetője a PaymentsSource-nak.

Végül az Egyesült Államokban megjelent a harmadik hullám is, ez pedig az adózáshoz kapcsolódó telefonos csalások. Ezek esetében nem csak pénzre, hanem személyes adatokra is utaznak a csalók.

Az FBI statisztikája szerint 2019-ben 1,78 milliárd dollárnyi kárt okoztak az üzleti emailes csalások. Ez durván a fele annak a kárösszegnek, amik különböző csalásokon úsztak el. Ráadásul ez csupán a bejelentett csalások összértéke. A károsultak azonban gyakran nem jelentik be, ha kár érte őket. Különösen, ha szégyellik a történteket.

Az otthoni irodával nem csak a gyors és közvetlen kapcsolat vész el. Az összes defenzív rutinunkat felülírja, hogy nincsenek a környéken a kollégák, erőfeszítést kell tenni a főnök eléréséhez, és hogy minden emailen vagy Slacken ömlik be. Ráadásul a kereskedelem szereplői és a kis cégek mindent megtesznek, hogy minél hamarabb hozzáférhessenek a mentőcsomaghoz, így kevesebbet gondolkodnak egy-egy megkeresésen.

A titkosszolgálat szerint a korábban a mindennapokban működő rutinokat kell ismét felszínre hozni. Ez pedig egy olyan tanács, amely az Egyesült Államokon kívül is használható. Legyen gyanús, ha egy üzenet PIN-kódot, személyes adatokat kér be. Amennyiben egy kicsit is bizonytalanok vagyunk, a bankunk vagy üzleti partnerünk honlapján található telefonszámon érdeklődjünk a megkeresés után. Jobb öt-tíz percet várni egy kezelő kapcsolására, mint óvatlanul elutalni egy nagyobb összeget.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?