Váratlan problémákat is hozott magával a brexit, de az európai fintechek már neki is ugrottak ezek megoldásának.

Amikor az Egyesült Királyság kilépett végletesen, teljesen, „az utolsó oltson villanyt és zárja be az ajtót, a viszont nem látásra” módon az Európai Unióból, akkor nem hagyott maga mögött minden európai intézményt. Az Egységes Euró Fizetési Övezetnek (SEPA) például még tagja. Az ebből való kilépés még nagyobb kavart okozott volna, mint a brexit maga, és jelentősen lassította volna a fizetések teljesülését.

Nem véletlen, hogy a SEPA-nak nem csak az eurót bevezető államok a tagjai, hanem például Magyarország is. De csatlakozott Izland, Norvégia vagy éppen Svájc is az EU-s tagállamokhoz. Az egységes fizetési framework az ügyfeleknek is jó: több előnye mellett ugyanannyiba kerül, mint egy belföldi átutalás.

A brexit után azonban nem mindenki kezeli úgy a briteket, mintha SEPA-tagok lennének. Ezért akadnak pénzintézetek, amelyek nem fogadják el a brit IBAN számlaszámról érkező utalásokat. Egy IBAN azonosítása pedig rendkívül egyszerű: az első két karakter a számlaszámban az országkód, a következő négy számjegy a bank azonosítására szolgál, ezt követi az ügyfél számláját azonosító számsor.

A brit Starling bank már megírt egy formalevelet, amit azok az ügyfelek küldhetnek el a pénzintézetekhez, akik nagy-britanniai euró alapú számlájukról nem tudnak utalni. Több fintech – köztük a Wise, a Revolut vagy a Klarna – pedig összeállt és létrehozta az Accept My IBAN oldalt, amely a szabályzók és az Európai Bizottság felé indított panaszok küldését teszi egyszerűbbé.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?