Másfélmilliárd bankkártya van és hét és félmilliárdan élünk a Földön. Ebben a két számban a kártyás fizetés minden problémája benne van.

Másfélmilliárd bankkártya van és hét és félmilliárdan élünk a Földön. Ebben a két számban a kártyás fizetés minden problémája benne van.

(Fotó: Harald Groven // CC-BY-SA)
(Fotó: Harald Groven // CC-BY-SA)

Ha belegondolunk, a legtöbb fizetési tranzakciónk végén bankkártyás vásárlás van. A Paypal a kártyánkat használja, a Simple appba egy kártya van betáplálva, a mobilfizetési megoldásokhoz szintén kártyát kell regisztrálni. (Itt ráadásul a virtualizáció is a kártyatársaságnál történik.) Ezért szoktak szélesen mosolyogni a kártyatársaságok, amikor egy-egy hevesebb fintech cég kijelenti, hogy az ő fizetési megoldása feleslegessé teszi az évtizedek óta létező fizetési módszert.

Igény pedig lenne egy másik megoldásra, mert egyszerűen nincs elég bankkártya a világban. A számok magukban a követezőképpen néznek ki: 7,5 milliárd ember él a Földön, 5 milliárd ember rendelkezik telefonnal, és 1,5 milliárd embernek van bankkártyája. A problémára legutoljára Hooi Ling Tan, az ázsiai app alapú taxipiacot uraló Grab igazgatója hívta fel a figyelmet a Mobile Payments Today cikke szerint.

A cégnek azért különösen kényelmetlen a helyzet, mert Ázsiában jóval magasabb a bankolatlanok aránya, mint nyugaton. A Grab ennek ellenére új lábat próbál növeszteni. A szállítmányozás mellett fizetési szolgáltatást is indított GrabPay nevű mobiltárcájával. Délkelet-Ázsiában tíz vásárlóból csak egy rendelkezik bankkártyával, ami jelentősen szűkíti a potenciális felhasználók körét.

Kínában és Japánban zajlanak a nagy kísérletek

A Mobile Payments Today cikke szerint a WeChat, a mobilszolgáltatói megoldások és a kereskedők által biztosított fizetési megoldások mutatják a jó utat. Csak Kínában 5,5 ezermilliárdos piac a mobilos fizetés, Japánban – ahol a mobilszolgáltatók hagyományosan széleskörű szolgáltatást nyújtanak – az online vásárlásokhoz kapcsolódó tranzakciók a mobilcégeken keresztül zajlanak.

A Grabnek egyelőre az a megoldás volt a legegyszerűbb, ha felépíti a saját fizetési megoldását. A nem pénzügyi jellegű cégek nem mindegyike lesz erre hajlandó. Valaki csak megpróbálja ezt a 4,5 milliárd kiszolgálatlan ügyfelet tartalmazó piacot meghódítani.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?