Pár sörért vagy egy-két ebédért az ember nem nyit netbankot, Amerikában már van app az apró tartozások megadására.

A Venmo két alapítója egy olyan helyzetben látta meg a cégalapítás lehetőségét, amelyen a többség csak bosszankodna. Iqram Magdon-Ismail otthon felejtette a tárcáját, mikor meglátogatta egyetemi barátját, Andrew Kortinát. A találkozó végén arra jöttek rá, hogy ha az embernél nincs készpénz, akkor digitális eszközökkel borzasztóan nehéz egymás között apró költségeket rendezni.

Pizza_with_tomatoes
A Venmo egyszerű ötletre épült, mégis nagyon sikeres
(fotó: Fæ / CC-BY)

Az én fizetem a kebabot, te fizeted a sört logikája teljesen hiányzik az elektronikus fizetésből – látták meg a Venmo alapítói. A szolgáltatás első verziója még smsben tudott pénzt küldeni, hamar elkészítették azonban a saját appjukat, amiben az egyes utalásokhoz megjegyzést vagy legalább egy a pénzküldés okát magyarázó emodzsi képet lehet fűzni. Most heti 49 ezer alkalommal küldenek pénzt a Venmón keresztül úgy, hogy csak egy pizzaszeletet ábrázoló kép a magyarázat.

Az app nem csak a sör, pizza, ebédmenü háromszögben működik. Eddig összesen 3,2 milliárd dollár folyt keresztül a szolgáltatáson. A 2015-ös és a 2016-os év első negyedéve között pedig 154 százalékot növekedett az appon belüli pénzforgalom. Tesztverzióban – egymillió felhasználónak – már a Pay with Venmo funkció is működik, amivel a személyközi hitelezésből túllépve teljes fizetési megoldássá válik az app.

Gyorsan feltűnt a piacnak, hogy a két alapító remek ötlettel rendelkezik. 2012-ben a fizetési megoldások integrálásával foglalkozó Braintree 26 millióért vette meg az alapítóktól a céget, egy évre rá pedig már 800 millió dollárért adta tovább a Paypalnek.

A növekedési ráta és a remek számok szerint a Venmo tökéletes sikertörténet. Erre csak az vet árnyékot, hogy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Hivatal (FTC) vizsgálódik a Venmo után. A Fortune információi szerint az FTC-t az zavarja, hogy az app automatikusan barátnak jelöl embereket a felhasználó helyett és túlzó állításnak érzik, hogy a Venmo banki szintű biztonságot képvisel. Általában véve pedig elégtelennek érzik a felhasználók magánszférájának a védelmét.

Az utóbbi probléma részben a régi és az új világ ütközése is. A Venmo minden fizetést nyilvános adatként kezel és kiírja azokat a felhasználó hírfolyamába, amit minden ismerőse láthat. Ezzel serkenti azt is, hogy minél viccesebb hozzászólások, ötletesebb emodzsi kombinációk szerepeljenek a megjegyzések között. A fizetések nyilvánossá tételét ki lehet kapcsolni, de a felhasználók többsége nem teszi meg. Emiatt a texasi főügyész már kezdeményezett vizsgálatot a Venmóval szemben. Azt a cég 175 ezer dollárnyi büntetés és néhány valóban szürkezónás megoldás kiiktatásával megúszta. Kérdés, hogy a felhasználók magánszférájának védelmére kényes FTC-t meg tudja-e győzni az egyik legdinamikusabban fejlődő mobilfizetési startup.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?