A márkanevek nem halnak meg akkor, amikor a mögöttük lévő cég megszűnik vagy az iparág, amihez tartoztak értelmét veszti. Egy bejáratott márkanevet el lehet adni.

Fotó: Mike Mozard CC-BY

Egy londoni kiállításon láttam egy érdekes videót. A kiállítás maga a Brit Kelet-Indiai Társaságról, a világ egyik első multijáról, és amúgy végtelenül káros cégéről szólt. Az államnyi területek felett diszponáló, azokat kizsákmányoló társaságot a brit állam állította le 1874-ben, azzal, hogy államosította. Így legalább biztos lehetett abban, hogy milyen disznóságok folynak például Indiában és ki felelős értük. A videó Sanjiv Mehtáról, arról az indiai üzletemberről szólt, aki 2010-ben újraindította az East India Company márkát, amely alatt teát és háztartási termékeket forgalmaz. Állítása szerint jó érzés, hogy a cégnév, amely egy időben a gyarmatosítást jelentette, most egy gazdag indiai kezében van.

Vannak természetesen kevésbé pozitív kicsengésű sztorik. Az egykor jó nevű Rollei vagy Praktica fényképezőgépek nevét viselő legolcsóbb digitális gépek a kétezres években érkeztek meg az európai piacokra. A masinák semmi olyan jellemzővel nem rendelkeztek, ami kiemelte volna őket az alsó kategóriából. Mégis a hozzájuk megvásárolt történelmi nevek jobbnak mutatták azokat, mint amilyenek voltak.

Ehhez a második esethez hasonló ügylet készülődik most az Egyesült Államokban. A RadioShack egészen csődbe meneteléig az amerikai szórakoztató elektronikai piac és az elektronikai hobbisták egyik fontos kiszolgálója volt. Még a kétezres évek elejének filmjeiben is el-elhangzik, amikor valami különlegesebb kütyüt kell építeni, hogy „Jó, akkor ugorjunk be a RadioShackbe”. A márka a közeljövőben visszatérhet, de már nem trafókat és ellenállásokat fog árulni. Hanem kriptós szolgáltatásokat azoknak, akik a régi kellemes emlékek miatt megbíznak a márkanévben.

A 2020-ban újraindított brand most egyelőre kriptotőzsde szeretne lenni, de volt már szó decentralizált pénzügyi cégről, amely a RADIO tokenek kereskedésére szolgál. A próbálkozás azt reméli, hogy több emberrel ismerteti meg a kriptovalutákat. Ehhez el kell hitetnie azt is, hogy a kriptovaluta befektetési forma is, nem csak egy spekulatív eszköz.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?