A jövő nagy dobása az akármi + technológia képletben rejlik, vagy legalábbis a tech startupokkal jól járó befektetők így gondolják. Összeszedtük a legígéretesebb -tech területeket.

A jövő nagy dobása az akármi + technológia képletben rejlik, vagy legalábbis a tech startupokkal jól járó befektetők így gondolják. Összeszedtük a legígéretesebb -tech területeket. FTR Wiki a tech piacról.

biotech
(Fotó: MiraCosta Community College / CC-BY)
(fotó: MiraCosta Community College / CC-BY)

Biotech, az évszázad technológiája

A -tech utótagú szavak közül ez létezik a legrégebben, annyira van rá rendes magyar szó is, a biotechnológia. A terület elég régi ahhoz, hogy több részre oszoljon: a nemesítéstől a génmódosításon kereszül a bioinformatikáig tart az, amit a szó lefed. (A szót amúgy Ereky Károly magyar mérnök alkotta meg 1919-ben.)

A biotech napjaink legfontosabb technológiája,

a biológusok szerint a huszadik század a fizika évszázada volt, a huszonegyedik már most a biológia évszázada,

a gének működésének feltárása ugyanis elképesztő távlatokat nyitott a biotechnológia számára.

Az olcsó és nagy számítási kapacitás elérhetővé válása, a CRISPR/Cas-módszere épülő DNS-módosítás és az egészségügyi technológiába fektette milliárdok miatt a biotech ma menőbb, mint valaha. Ez persze esetenként ahhoz vezet, hogy egy-egy startupot túlértékelnek és a történet hatalmas bukással végződik.

A legutolsó ilyen eset az egy, a páciensek ujjából vett vércseppből mindenre kiterjedő diagnosztikát ígérő Theranos volt. A cég 400 millió dollárnyi befektetést szedett össze, a csúcson pedig 9 milliárd dollárra értékelték. Mivel kiderült, hogy a saját technológiája nem működik, a sikeres elemzéseket pedig más laborok végezték, momentán semmit sem ér.

(Fotó: Tech In Asia / Flickr CC-BY)
(fotó: Tech In Asia / Flickr CC-BY)

Fintech, a haszon kulcsa lesz

Ha a fintechet pénzügyi digitalizációnak tekintjük, akkor ez a trend is jócskán túl van már a gyerekkorán, de ha az internetes technológiák pénzügyben való megjelenését nézzük, akkor is 18 éve tart a változás. Mivel van egy teljes cikkünk a témáról nem fejtenénk ki hosszan, hogy mi a fintech: a mobilos vásárlástól az appban ajánlott befektetési lehetőségeken keresztül a spórolást segítő programokig tart a terület. De az is fintech, ha a földhivatal működését blockchain technológiával teszik átláthatóbbá, vagy ha valaki tud a bankoknál olcsóbban pénzt küldeni külföldre.

A Trov gitárbiztosítást is tud, épp csak az elhangolódás ellen nem véd (Fotó: Angela Quitoriano / Flickr CC-BY)
(fotó: Angela Quitoriano / Flickr CC-BY)

Insurtech, megelőzésben lesz nagy

Ahogy az Internet of Things-et is az robbantotta be, hogy nagyon sok és rendkívül olcsó elektronika van a világban. A biztosítók egyelőre nem gyártanak saját kütyüket, de az IoT eszközökre, viselhető elektronikára, okostelefonokra építve kitalálhatnak olyan termékeket, amelyek az X napra Y biztosítás Z forintba kerül ötleten túlmutatnak. Az egészségbiztosítók elmozdulhatnak az egészségmegőrzés felé, gyógyítás helyett a megelőzést finanszírozhatják. (A másik lehetőség a Gattaca jövője, azt nem akarjuk.) A Trov pedig akár egy bringát vagy gitárt is biztosít, ráadásul úgy, hogy mobilon lehet ki- és bekapcsolni a szolgáltatást.

Martech, a marketing a robotoké

Az elmúlt öt évben 134 milliárd dollárt fektettek az Egyesült Államokban marketingtechnológiai startupokba. Ráadásul a Gartner szerint 2017-re a cégek marketingvezetői több pénzt fognak elkölteni, mint az informatikai vezetők. A kereskedelemben keletkező adatok feldolgozásában, jobb ajánlórendszerek fejlesztésében, és okosabb ügyfélprofilok építésében vannak lehetőségek. És abban is, hogy a több eszközt használó, a terméket mobilon kinéző, majd a laptopon vagy a tableten megvásárló ügyfeleket végig kövessék a vásárlás során.

popup
(Fotó: Mick / Flickr CC-BY)
(fotó: Mick / Flickr CC-BY)

Adtech, a hirdetés csak a tiéd

Hirdetési szoftverek, reklámszerverek nagyon régen vannak. A popup hirdetéseket feltaláló Ethan Zuckerman, aki azóta a a Global Voices önkénteseknek szóló újságíróplatform egyik igazgatója, pár éve bocsánatot is kért a világtól a találmányáért. A befektetők és a startupok pont a rossz beidegződések miatt használják szívesebben a martech szót, de még az adtech sem halt ki. Valószínűleg nem is fog, mert az elmúlt évek titkosítási és adatvédelmi kampányainak eredményeihez – a netezők valójában nem szeretik, hogy követhetők – fel kell nőnie a technológiának. Ráadásul olyan hangokat is hallani, hogy a médiatulajdonosok nem adhatják ki a kezükből a reklámok kiszolgálását, bármennyire kényelmes is ez, mert a vacak reklámszoftverek végül az ő oldalukat fogják lassítani.

A Gartner kutatásért felelős igazgatóhelyettese, Jake Sorofman szerint a két területet úgy lehet szétválasztani, hogy az adtech az ismeretlen netezőkre céloz, a martech pedig azokra, akikről már van valami adata a hirdetőnek.

Edtech, az oktatás a technológia korában

Korábban oktatástechnológiának hívták, aztán e-learningnek, most éppen edtech az oktatást megújító, új technológiával ellátó irányzat neve. Az áttörése annyira nem kérdés, hogy pár napja már arról olvashattunk, hogy Magyarországon is lehet gépen dolgozatot íratni, e-naplót pedig már évek óta használnak. Ezeken túlmutatóan azonban ezernyi olyan app van, ami a tanulást akarja egyszerűbbé tenni. Minden jel arra mutat, hogy a befektetőket érdekli a terület, vagy legalábbis úgy gondolják, hogy a globális ötezer milliárdos oktatási piacnak akár egy kis szeletét is érdemes megpróbálni megkaparintani.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?