A CIB felmérése szerint a családok többségében téma a pénz. Remélhetjük, hogy a következő generáció okosabban fog vele bánni.

(Fotó: Luca Florio / CC-BY)
(fotó: Luca Florio / CC-BY)

A Takarékossági Világnap kapcsán a CIB felmérte a magyar lakosság hozzáállását a megtakarításhoz. Az adatok és megfigyelések, szokás szerint, sokat mondanak. Például, hogy Z generációhoz tartozó fiatalok több figyelmet fordítanak a pénzügyekre, mint az idősebbek.

A magyarok többsége fontosnak tartja, hogy legyen megtakarítása. A 18-59 év közé eső válaszadók 89 százaléka ért egyet ezzel az állítással. Minél idősebbek a válaszadók, annál kevésbé erős az egyetértés.

A bank közleménye szerint a felnőtt lakosság megtakarításait a tudatos pénzügyi tervezés motiválja. A többség azért szeretne megtakarítást, hogy egy váratlanul felmerülő kiadást is tudja fedezni (55 százalék). De legalább ennyire hangsúlyos a jövőben tervezett komolyabb kiadások fedezetének megteremtése is (53 százalék). Csak négy százalék azoknak az aránya, akik nem szoktak félretenni, illetve van további 13 százalék, aki szeretne, de nem tud.

A válaszadók hatvanöt százalékánál hetente előkerülő téma a pénz. A kutatás kitért a családokra is. A magyar családok 14 százalékában naponta van szó a pénzről, további 33 százalékában pedig hetente többször. A nők és a fiatalabbak (20-39 éves korosztály) gyakrabban beszélnek ilyen témákról otthon. A negyven évnél fiatalabbak esetében hetven százalék felett van azok aránya, akik beszélgetnek pénzügyekről.

Van azonban stabil húsz százaléknyi olyan háztartás, ahol havonta kerül szóba maximum a pénz témája. Ez annyiban nem biztató, hogy az ilyen háztartásban élő fiatalok nem otthon tanulják meg a pénz beosztását, értékét vagy azt, hogy egy háztartás működtetése milyen költségekkel jár. A beszélgetések fő témája a pénz beosztása (61 százalék), a pénz elköltése (47 százalék) és a lehetséges megtakarítások (46 százalék.)

Megosztottak a válaszadók abban is kérdésben, hogy a zsebpénznek mi a szerepe. Csak 15 százalék azonosul teljesen azzal az állítással, hogy a gyerekek pénzügyi nevelésének legfontosabb eszköze. Ráadásul az idősebb, ötven feletti generáció gondolja főleg azt, hogy a zsebpénz és a beosztásra, gazdálkodásra tanítás összekapcsolódik. A megkérdezettek többsége (57 százalék) érdeklődne olyan eszköz iránt, ami digitálissá teszi a zsebpénzt. A megfelelő korú gyerekkel rendelkező válaszadók kétharmada ad is zsebpénzt, ám ennek a csoportnak csak 35 százaléka adja azt elektronikus formában. Igaz, a fiatalabb gyermekeknek tervezett pénzügyi termékek piacán nagy hiányok vannak, így ez is felelős lehet az alacsony részesedésért.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?