Nagyon hasonló dolgokat mondanak a magyar szakértők és a nemzetközi felmérések. Az IRI szerint az 1970-es évek óta tartó vásárlási szokások fognak megváltozni Európában.

Mi lesz velünk, Dezső? (Fotó: Nick Saltmarsh CC-BY)

Nincsenek jó idők. Az IRI hat kulcsfontosságú európai piacon végzett felmérése szerint a vásárló 58 százaléka már most spórolásba fogott, 35 százalékuk pedig hozzányúlt a megtakarításaihoz is. A négy évtizede nem látott infláció teljesen megváltoztatja a bevásárlási szokásokat.

Az európai felmérés szerint a kevesebb étkezés, a minőségi boltok helyett a budget üzletek felé fordulás, a sajátmárkás termékek előnyben részesítése és a leárazott, esetenként lejáróban lévő szavatosságú termékek keresése is a megküzdési stratégiák között van. Ezek Európában a hetvenes-nyolcvanas évek trükkjei. Magyarország akkor épp a legvidámabb barakk volt még, ezért mi később szembesültünk ezzel a gazdasági helyzettel.

A szezonon kívüli zöldségekhez a jövőben a jobb módú vásárlóknak lesz egyszerű hozzájutniuk. A kevésbé jól szituáltak számára szűkülnek a lehetőségek. Az IRI felmérése szerint kevesebbet is rendelnek ételt az emberek, a válaszadók közel 50 százaléka pedig kevesebb éttermi fogyasztásról számol be. Ezeket a vásárlói döntéseket pedig meg fogja érezni a COVID-ot amúgy is megsínylő vendéglátóipar is.

Az MKB és a Takarékbank agráripari szakértői szerint az energiaárak növekedése és a csökkenő kereslet 2023-ban lesz komolyabb hatással a magyar élelmiszerárakra – írja az Agrárszektor. Az irány azonban egyértelmű, nagy drágulásra kell felkészülnie a vásárlóknak. További lényeges hatás a gabonafélék világpiaci drágulása és forint romlása is.

A lap korábbi, szeptemberben megjelent cikke szerint a nyári aszály és Ukrajna megtámadása már megjelent a hús, tojás és a tej árában is. A később fellépő takarmányhiány pedig szintén kedvezőtlen hatással lesz az árakra.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?