Akadnak feleslegesen elköltött vagy elszivárgott millió dollárok egy állam méretű szervezetben. Itt-ott elszórva, tévesen kiosztva, neadj’ isten ellopva. Szerencsére vissza lehet terelni őket.

Akadnak feleslegesen elköltött vagy elszivárgott millió dollárok egy állam méretű szervezetben. Itt-ott elszórva, tévesen kiosztva, neadj’ isten ellopva. A digitális fizetési megoldások segítenek ezeket visszaterelni a helyükre.

(Fotó: FamZoo Staff / Flickr CC-BY)
(fotó: FamZoo Staff / Flickr CC-BY)

Dollárbilliókat – azaz ezermilliárdokat – kereshetne a világ a pénzügyi szektor digitalizációján. A változás legnagyobb hatása egy 3,7 billió dolláros GDP-növekedés lenne 2025-ig, emellett 95 millió munkahely keletkezne, és 110 milliárd itt-ott elszivárgó dollár találná meg a rendeltetési helyét. Az adatok a Mckinsey Global Institute tanácsadócég jelentéséből származnak.

India például a tanulmány szerint az üzemanyagtámogatások rendszerének digitalizációjával évi kétmilliárd dollárt spórol meg. Tanzánia a kikötői járulékok ügyintézését és fizetését tette át számítógépes rendszerre, ezzel 175 millió dollárt „talált”. Brazília és Mexikó az állami segélyrendszerből száműzte a készpénzt, mindkét állam szabad szemmel is látható megtakarításokat tudott elérni.

Tíz egyszerű dolog, ami segít

A Better Than Cash Alliance (BTCA) pedig egy olyan tízlépéses programot állított össze, amely a digitalizációhoz szükséges utat mutatja meg. A BTCA lobbiszervezet, így az állításait kis fenntartással kell kezelni, elgondolkodni azonban így is érdemes rajtuk. Különösen azért, mert a szervezet tagjai között a MasterCardtól a Cocacoláig óriáscégek is találhatók, de tagja több állam vagy a Bill és Melinda Gates Alapítvány is.

1. A kis-, közép- és nagyvállalatoknál is erősíteni kell a digitális pénzügyi eszközök használatát. A legnagyobb forgalmat generáló és a kis ügyfelek egyaránt fizessenek digitálisan.

2. A meglevő platformok segítségével lehet elterjeszteni az e-fizetést és a digitális termékeket. Mindezt úgy, hogy a gyorsaság és olcsóság legyen a fókuszban.

3. Alacsony belépési küszöbű, a versenytársak által egyaránt használható digitális infrastruktúrát kell létesíteni.

4. Egymással együttműködő rendszerekre van szükség, hogy a fizetési megoldások ne csak egy-egy szolgáltatáshoz tartozzanak.

5. Az állami és üzleti szereplők által egyaránt használható azonosítási megoldás fejlesztése, amely a digitális fizetést és a banki szolgáltatással rendelkezők számának növelését is szolgálja. Itt fontos a fogyasztóvédelem, hogy az ügyfelek adatai ne kerüljenek ki.

Dar es Salaamnak milliókat hozott a kikötő digitalizálása
Dar es Salaamnak milliókat hozott a kikötő digitalizálása
(fotó: Wikimedia Commons)

6. A fogyasztók által gyakran, rutinszerűen használt szolgáltatások digitalizálása úgy, hogy azok még kényelmesebbek legyenek.

7. Az állami fizetési rendszerek digitalizációja a spórolás és az állampolgárok kényelme érdekében.

8. Az államháztartási fizetések digitalizálása. Ez a szivárgások csökkentésére és a bevételek növekedése felé is hat. Kulcsfontosságú a magánszektorral való együttműködés.

9. Az összes érintett bevonásával, a szabályozási hiányosságok felmérésével támogatni kell az innovációt és a felelős üzleti magatartást.

10. A digitális fizetési megoldások kényelmének növelését támogatni kell, hogy gyorsabban terjedjenek el ezek a megoldások.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?