Akadnak feleslegesen elköltött vagy elszivárgott millió dollárok egy állam méretű szervezetben. Itt-ott elszórva, tévesen kiosztva, neadj’ isten ellopva. A digitális fizetési megoldások segítenek ezeket visszaterelni a helyükre.
Dollárbilliókat – azaz ezermilliárdokat – kereshetne a világ a pénzügyi szektor digitalizációján. A változás legnagyobb hatása egy 3,7 billió dolláros GDP-növekedés lenne 2025-ig, emellett 95 millió munkahely keletkezne, és 110 milliárd itt-ott elszivárgó dollár találná meg a rendeltetési helyét. Az adatok a Mckinsey Global Institute tanácsadócég jelentéséből származnak.
India például a tanulmány szerint az üzemanyagtámogatások rendszerének digitalizációjával évi kétmilliárd dollárt spórol meg. Tanzánia a kikötői járulékok ügyintézését és fizetését tette át számítógépes rendszerre, ezzel 175 millió dollárt „talált”. Brazília és Mexikó az állami segélyrendszerből száműzte a készpénzt, mindkét állam szabad szemmel is látható megtakarításokat tudott elérni.
Tíz egyszerű dolog, ami segít
A Better Than Cash Alliance (BTCA) pedig egy olyan tízlépéses programot állított össze, amely a digitalizációhoz szükséges utat mutatja meg. A BTCA lobbiszervezet, így az állításait kis fenntartással kell kezelni, elgondolkodni azonban így is érdemes rajtuk. Különösen azért, mert a szervezet tagjai között a MasterCardtól a Cocacoláig óriáscégek is találhatók, de tagja több állam vagy a Bill és Melinda Gates Alapítvány is.
1. A kis-, közép- és nagyvállalatoknál is erősíteni kell a digitális pénzügyi eszközök használatát. A legnagyobb forgalmat generáló és a kis ügyfelek egyaránt fizessenek digitálisan.
2. A meglevő platformok segítségével lehet elterjeszteni az e-fizetést és a digitális termékeket. Mindezt úgy, hogy a gyorsaság és olcsóság legyen a fókuszban.
3. Alacsony belépési küszöbű, a versenytársak által egyaránt használható digitális infrastruktúrát kell létesíteni.
4. Egymással együttműködő rendszerekre van szükség, hogy a fizetési megoldások ne csak egy-egy szolgáltatáshoz tartozzanak.
5. Az állami és üzleti szereplők által egyaránt használható azonosítási megoldás fejlesztése, amely a digitális fizetést és a banki szolgáltatással rendelkezők számának növelését is szolgálja. Itt fontos a fogyasztóvédelem, hogy az ügyfelek adatai ne kerüljenek ki.
6. A fogyasztók által gyakran, rutinszerűen használt szolgáltatások digitalizálása úgy, hogy azok még kényelmesebbek legyenek.
7. Az állami fizetési rendszerek digitalizációja a spórolás és az állampolgárok kényelme érdekében.
8. Az államháztartási fizetések digitalizálása. Ez a szivárgások csökkentésére és a bevételek növekedése felé is hat. Kulcsfontosságú a magánszektorral való együttműködés.
9. Az összes érintett bevonásával, a szabályozási hiányosságok felmérésével támogatni kell az innovációt és a felelős üzleti magatartást.
10. A digitális fizetési megoldások kényelmének növelését támogatni kell, hogy gyorsabban terjedjenek el ezek a megoldások.
Szólj hozzá