Fotóalbumokon is jól lehet keresni, ha ügyesen vásárolunk.

(Fotó: James Petts CC-BY-SA)

Fogadni mernénk, hogy nincs olyan olvasónk, aki befektetési céllal gyűjt fotóalbumokat. Ez még talán a játékautó gyűjtésnél is ritkább. A PetaPixel fotós híroldalon azonban megjelent egy hosszú írás arról, mit kell végiggondolniuk azoknak, akik részvények helyett papírban tartanák a pénzüket.

A szerző, egykori fotós, galériatulajdonos és kiadó, Liam Qt azzal kezdi, hogy az első szóba jöhető megközelítés azt venni, ami tetszik az embernek. Ebbe nem lehet belekötni, a gyűjtés egyik legalapvetőbb megközelítése, még ha nem is ez a legokosabb befektetési módszer. Érvényesnek azonban érvényes stratégia.

Még így is van lehetőség profitálni. A szerző beszámol arról, hogy Masahisa Fukase egyik albumának első kiadását ezer dollárért adta el, amikor megtudta, hogy lesz második kiadás. Az eredetileg száz dollárért vett album szép hasznot hozott, a mű új kiadásának megvásárlásával pedig továbbra is bármikor megnézhette a fotókat, amiket amúgy kedvelt.

(Fotó: Elvert Barnes CC-BY-SA)

A befektetési célú vásárlásnál érdemes az ilyenekre figyelni. Mint ahogy figyelni kell azt is, hogy ne kiadáskor, teljes áron szerezze be az ember. Az ideális időpont, amikor már megcsappant a kereslet, akár féláras akciókat is el lehet csípni. Ha a könyv ára ismét emelkedni kezd, mert a raktárkészletek elfogytak, akkor tudhatjuk, hogy jókor vásároltunk.

Ugyanakkor vannak könyvek, amelyek elillannak a piacról. A cikk a Treasured Lands című 2016-os albumot hozza példának, amelynek ötezer darabos első kiadását egy hónap alatt elkapkodták. Ennek az albumnak a negyedik újranyomása volt a nagy biznisz, mert az ötödik késett így akár háromszoros áron is el lehetett adni a korábbi példányokat. Más albumokból soha nem lesz gyűjtői darab, teszi hozzá Luong, de remek érzés őket birtokolni.

(Fotó: Elvert Barnes CC-BY-SA)

A cikk írója négy olyan ismérvet sorol fel, amelyek segíthetnek a befektetési célú vásárlásban. Többnyire az egy szerző munkásságát bemutató albumok értékesebbek, mint a kompilációk. Befolyásoló tényező a fotós megbecsültsége a művészeti piacon. Az album kivitele, a képek nyomtatási minősége szintén nem mindegy. Az újabb albumok többnyire jobb minőségűek, de vannak nagy kivételek. Illetve vannak legendás kivételek: William Eggleston Los Alamos Revisited albuma például ilyen sikerületlennek tartott kötet.

Végül pedig a kiadók pedigréje és a dedikáció is módosíthat egy album árán és gyűjteményi értékén. A National Geographic, bár rendkívül ismert márka, nem jegyzett név a művészeti piacon. Míg például a Steidl Verlag kiadónak majd minden albuma keresett. Luang cikke jóval mélyebben belemegy a témába, nagyon ajánljuk az áttanulmányozását. Nem is annyira befektetési tanácsként, mint inkább betekintésként, hogy egy, a mindennapokban ritkán felbukkanó témának milyen mélységei vannak.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?