A havi kilenc euróba kerülő vasúti bérlettől elbúcsúznak a németek szeptember elejével, de van akarat a program folytatására.

(Fotó: Johannes // CC-BY)

Nyár elején Németország nagy kísérletbe kezdett: bevezettek egy havi kilenc eurós vasúti bérletet, hátha ez a rendkívül olcsó közlekedési mód segít visszaszorítani az autóhasználatot. Az előzetes adatok szerint a kísérlet sikerült, a célt elérték, de ezzel plusz terhelést helyeztek a vasúti hálózatra.

A programot az a felismerés szülte, hogy az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt energiakrízis következhet be. Ez egyrészt az energiaárak növekedésével jár – ezt mi is tapasztaljuk – másrészt pedig az üzemanyagárak megugrását is. Erről a második jelenségről is vannak megélt tapasztalatai a magyaroknak. A német kormány azonban úgy gondolta, hogy akár proaktívan is hozhat lépéseket.

A nyár folyamán 38 millió jegyet adtak el a 76 milliós országban. Több város szembesült azzal, hogy a koronavírus óta nem látott szintű utazóközönség próbálja igénybe venni a tömegközlekedést. Többek között a nyaralások tervezésésre is igénybe vették a németek az olcsó utazási lehetőséget. A lehetőségnek csupán három százaléknyi hatása volt a napi ingázásra, ennyi autós ült át a vonatra. Illetve a vasút számára kihívást jelentett, hogy egyik napról a másikra megnőtt az utazók száma. Egyes körzetekben pályakarbantartásra van szükség, hogy hatékonyabb legyen a közlekedés.

A program szeptember elsejével véget ér. Van már javaslat egy 365 eurós éves bérletre, de ez jóval kevésbé hozzáférhető, mint a havi kilenceurós bérlet.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?