Mi a köze a rúzsnak, a babkonzervnek, a szoknyák hosszának és a válságnak egymáshoz? Ugye milyen jó kérdés!

Mi a köze a rúzsnak, a babkonzervnek, a szoknyák hosszának és a válságnak egymáshoz? Ugye milyen jó kérdés!

Ha sok rúzs fogy, az is gyanús (Fotó: Pixabay)
Ha sok rúzs fogy, az is gyanús (Fotó: Pixabay)

Remek válogatást közölt Ian Anderson azokról az indexekről a BankNXT-en, amelyekről azt feltételezték, hogy segítségükkel meg lehet jósolni a gazdasági trendeket. A közös jellemzőjük, hogy mindegyik őrületesen érdekes, és nagyon alkalmatlan arra, amire szánták őket.

Egy: a luxustáska index. Harminc-negyven éve, mielőtt a luxusmárkák – különösen a Louis Vuitton Moet Henessy neveket rejtő LVMH – rájöttek volna, hogy drága táskát mindenkinek el lehet adni, addig az utcán látható drága kézitáskák száma és a gazdaság teljesítménye között volt némi összefüggés. Mára egyrészt ez megszűnt, másrészt Anderson szerint a hamis luxusjavak forgalma egy érdekes indikátor lehet.

Kettő: a szegély index. Minél rövidebb a szoknya, annál jobban pörögnek a piacok. Amellett, hogy a fenti, egy időben közkeletű bölcsességnek van egy szexista éle, ráadásul még csak nem is igaz. Az Erasmus School of Economics 1921. és 2009. közti átfogó, ruhaszegélyügyi divatfelmérése azt mutatta ki, hogy a legnagyobb pörgésben is divatba jöhet a hosszú szoknya és válság alatt is lehet minit hordani.

Három: rúzs index. Leonard Leuder, az Estee Lauder vezetője szerint válság esetén szívesebben vesznek az emberek apróbb luxustárgyakat, mint drágább termékeket. Azaz, ha sok rúzs fogy, de kevés parfüm, akkor baj van. A megállapítás kivételesen a valóságban gyökerezik, de arra, hogy válság van, más úton is rá lehet jönni. (Apropó válság a popcorn és a babkonzerv forgalma is megugrik ilyenkor, az előbbi a moziba menekülés az utóbbi a spórolás miatt.)

Négy: világ-legmagasabb-épülete index. Ezt nem kisebb cég, mint a Barclays használja. A szabály szerint, ha beindul a felhőkarcoló építési őrület, akkor nagyon biztos befektetésekbe kell rakni a pénzt, mert a magassági verseny a vég kezdete.

Végül Anderson két, nehezen megcáfolható, nyelvi jellegű indexet is ajánl. Az egyik, hogy amikor a gazdasági lapok válságról kezdenek cikkezni, akkor jellemzően válság van. (Köszönjük!)

A másik viszont érdekes és a saját tapasztalataira alapoz. Szerinte az az egyetlen megbízható jelző, amikor emberek arról kezdenek el beszélni, hogy

most egészen más a helyzet.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?