Az avokádó nem csak egy zöldségfajta: gazdasági problémák és generációs viták jelképe is lehet. Illetve most banki reklám lett, abból is nagyon ügyes.

Baráti javaslat: reggeli után olvassák tovább (Fotó: T.Tseng CC-BY)

Furcsa üzenetet osztott meg a brit Starling bank tegnap. Azt írta, hogy a Nemzeti Avokádó Napon érdemes arra emlékezni, hogy a zöldségfélét hogyan használták káros általánosításokra egy teljes generáció pénzügyi helyzetéről. És hogy világos legyen, hogy tényleg a magyar boltokban is kapható zöldségről van szó, még hozzácsaptak egy avokádó emodzsit. A fiatalos brit bank nem őrült meg, tökéletesen tisztában volt a napi netes történésekkel és egy trend előzményeivel. Nem tudni, hogy ezzel szerzett-e ügyfeleket, de sikerült megmutatnia, hogy érti a célcsoportja problémáit. Na de miről is van szó?

Az y-osok bűnei

Az y-generáción egy ideje szereti elverni a port a sajtó. A tény, hogy több diákhitellel rendelkeznek, amelyet a válság utáni, az automatizálás hajnalán lévő gazdaságban jóval nehezebben tudnak törleszteni nem elég jó magyarázat. Ehelyett a generációkutatók egy teljes elméletsort húztak fel arra, hogy az önző – ők mondják, nem mi – generáció mi mindent sodor veszélybe azzal, hogy csak magára gondol.

Az elmúlt évek különböző pillanataiban a következő megölésével vádolták meg az y-osokat: lekvár, kábeltévé, ebéd, házasság, étteremláncok, hagyományos autóreklámok, olajipar, foci, motor, sör, oktatás és posta. Aki figyelemmel elolvassa az amúgy hiányos listát – a Buzzfeeden akad egy 28 elemű lista is, és a Know Your Meme sem szeretne lemaradni – rájön, hogy vagy avíttas dolgok halálát kenik az y-osokra vagy olyasmiknek a pusztulását, amelyek drágák. Ilyen például a golf. Nem viccelünk, a Business Insider megírta!

Egy avokádó nem csak egy avokádó

Mivel az a magyarázat felvetne kérdéseket, hogy miért is kezd ennyire rossz gazdasági helyzetből ez a generáció, ezt is valami velük született rossz tulajdonsággal szeretik magyarázni. A jelenség tökéletes példája az volt, amikor egy 2019-es híradóklip után, amelyben Tim Gurner ingatlanban utazó amerikai milliomos elmondta, hogy amikor az első lakását vette, akkor úgy is spórolt, hogy nem vett a boltban szeletelt avokádót 19 dollárért és leszokott a négy dolláros kávékról. A megjegyzésből, ami a lakáshoz jutási lehetőségek és az y-generációs átlagfizetések ismeretének teljes hiányára utalt, gyorsan körberöhögték Twitteren.

A világ azonban valamikor elfelejtette értékelni az iróniát, mert egy amerikai újságíró avokádószendvicses Twitje miatt kiújult az egész botrány. Taylor Lorenz egy 22 dolláros, amúgy vacakul kinéző szendvicsről osztott meg képet, és a válaszok odáig fajultak, hogy

“egy szendvicset sem lehet a demokratákra bízni, ezek akarják helyrehozni a gazdaságot?”

Ebbe a médiatérbe lépett be a Starling egy olyan üzenettel, hogy kedves fiatal, mi tudjuk, hogy neked nehéz. Lehet, hogy mindenki más idióta, de mi értünk téged. Ezért írunk egy amúgy drága szendvicsről: mert a hónap legjobb banki marketinges húzását köszönhetjük neki.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?