A legmenőbb technológiai cégek egyike épp kemény időszakon megy keresztül. Ez pedig a részvényeik árfolyamán is rajta hagyja a nyomát.

(Fotó: raneko / Flickr CC-BY)
(Fotó: raneko / Flickr CC-BY)
(fotó: raneko / Flickr CC-BY)

A Tesla ugyan nem fintech cég, de mára már nem nagyon maradt olyan autógyártó, amelynek ne kellene pénzügyi termékekben, finanszírozási megoldásokban, lízingekben és bérleti konstrukciókban. Ha pedig egyszer tényleg elterjednek az önvezető járművek, akkor pedig még több pénzügyi feladat kerülhet az autógyártókhoz. Ezt viszont nem biztos, hogy megéli a Tesla.

A vállalat jelenleg több sebből vérzik. Az első és legkeményebb problémája, hogy a Model 3 gyártásával elég rosszul állnak. Már legalább háromszor csökkentettek eddig az előrejelzéseken a modell bejelentése óta, de még mindig nem tűnik elég alacsonynak a valósághoz képest. Április első felében ad ki új jelentést a cég, akkor majd kiderül, sikerült-e felpörgetni a gyártást.

Nem csak eladni kell tudni, gyártani is

Közben 123 ezer Model S szedánt hívnak vissza egy korrodáló csavar cseréjére. A csavar a kormányszervót tartja, és ha elérik és eltörik, akkor kormányrásegítés nélkül marad a kocsi. A Tesla közleménye szerint nem okozott még balesetet a nem megfelelő minőségű alkatrész, de a biztonság kedvéért cserélik minden autóban.

Napenergia + elektromos autó = ???
Napenergia + elektromos autó = ???
(fotó: Windell Oskay / Flickr CC-BY)

A vacak csavarral szemben az autopilóta funkció okozott már balesetet. Most pedig úgy tűnik, hogy a múlt heti, a sofőr halálát okozó balesetnél is be volt kapcsolva a robotpilóta. A cég által közreadott információk szerint a sofőr minimumra állította a követési távolságot és nem vett tudomást az autó figyelmeztetéseiről, hogy a kocsi vissza akarja neki adni a vezetést. Erre öt másodperce is lett volna, ez nem bizonyult elégnek, így az autó egy betonelemnek csapódott.

Rokonok

A fenti mellett szinte apróság, hogy a részvényesek egy csoportja pereli a céget, mert felelőtlennek érzik a Teslának azt a döntését, hogy felvásárolta a SolarCity nevű napenergiás startupot. A képen egy kicsit ront, hogy a startup két vezetője Elon Musk unokatestvére volt.

Végül pedig a költekezés és az elmaradó bevételek miatt elképzelhető, hogy a cég az év végére kifut a pénzből. Körülbelül kétmilliárd dollárt kellene új részvények kibocsátásával megszereznie ahhoz, hogy üzemben maradjon. A Financial Times elemzői szerint a felvásárlás nem fenyegeti a Teslát, mert olcsóbb lenne újból felépíteni a céget, mint menedzselni az eddig összeszedett adóságokat.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?