Kommunikációs szempontból, vállalatépítési szempontból vagy akár az üzleti modelleket nézve is érdekes Brandon Sanderson fantasy író 39 millió dolláros sikere. Plusz, ismerjük el, az író is remek.

(Fotó: Andres Stark Comiccon CC-BY-NC)

Ma éjfélre véget ér az eddigi legnagyobb Kickstarter kampány, amely egyben az egyik legkomolyabb könyves közösségi esemény is az elmúlt évekből. A kampány számos tanulsággal szolgált, emellett arról is érdemes beszélni, mi teszi egyedülállóvá.

Rövid bulvárhírbe csomagolva a történet úgy hangzana, hogy Brandon Sanderson amerikai fantasy író a karantén alatt írt négy könyvet, amelyet egybe csomagolva kínált a Kickstarteren. Az író rajongói közel negyvenmillió dollárt dobtak össze egy hónap alatt.

Ahhoz, hogy a fenti két mondat így leírható legyen több dologra volt szükség. Például arra, hogy Brandon Sanderson ne csak egy fantasy író legyen, hanem a rajongóival aktívan kommunikáló, a sokadik regényét megjelentető, a közösségi médiában aktív figura. Egy blogbejegyzéséből az is kiderül, hogy a személyes márkájának a működtetését nem egyedül végzi. Saját kiadója van harminc alkalmazottal, akik közül többen az író asszisztensei. Azaz, a kreatív elme ugyan Sanderson a projektben, de a Kickstarter egy KKV sikere.

A Kickstarter kampány valójában nem a közösségi finanszírozásról szólt. Egy ilyen státuszú író bármelyik könyvkiadóhoz besétálhatna – és ne felejtsük, van egy saját kiadója is – azzal, hogy van négy új regénye. Sanderson kiadása biztos sikernek számít. A projekt támogatói sem vállaltak kockázatot, mert a Sanderson Művek mögött már van sikeres Kickstarter kampány, a támogatók akkor is megkapták a könyvüket és az egyéb ajándékokat, amikre előfizettek. Kockázatot az jelenthetne, ha egy apró cég túlnyerné magát, és rászakadna a hatalmas logisztikai kihívás, de harminc fős méretnél már ez sem fenyeget túlzottan. Nyugodtan tekinthetjük elővásárlási akciónak a Kickstarteres megmozdulást.

Végül pedig az összeg sem extrém módon magas. Nem jár vele rosszul a cég, de 2009-ben már kapott 2,5 millió dolláros előleget Sanderson egy négykönyves szerződésre.

A fentiekből kirajzolódhat a kép, hogy nincs szó forradalomról. Még csak változásról sem. Ellenben egy bejáratott márkával rendelkező kis cég remek kommunikációval, folyamatos kapcsolattartással végigvitt egy jól eltervezett kampányt.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?