Január első hetének végéig kellett várni, hogy a Kickstarter elkészüljön a szokásos évösszegző jelentésével, de érdemes volt várni. El is felejtettük, hogy ennyi király projekt volt tavaly.
A számok összesítése, milliárd dollárok felvonultatása helyett a sikeres projekteket listázza az oldal. Azért érdekes ez a megközelítés, mert segít rádöbbenni arra, hogy a Kickstarter messze nem csak technológiai projektekről szól. Igaz, hogy óriási siker volt a batszignálként óriási bringa jelet kivetítő lámpa, ami a legnagyobb sötétben is figyelmezteti az autósokat arra, hogy bicikli közeledik, de hasonló méretű kampányokat zártak sokkal nehezebben megfogható ötletek is. Tudtátok például, hogy a CATS nevű civil csoport macskákra cserélte le egy londoni metrómegálló összes reklámplakátját? Alig 23 ezer fontra volt ehhez szükségük.
Voltak olyan művészeti projektek is, amelyek még közvetlenebbül hatottak a környezetre. Daan Rosegaarde adományokból épített egy hatalmas légtisztító, szmogszűrő berendezést. A támogatók olyan tárgyakat kaptak, amelyekbe a levegőből kiszűrt szennyező anyagok voltak bezárva. Például gyűrűt, amiben ezer köbméternyi levegő szálló pora a kő.

(fotó: (Fotó: Daan Rosegaarde / Kickstarter))
Nem csak projektnek jók, kiállítási darabnak is
Az oldal sikerét jelzi az is, hogy a London Design Museum hat olyan terméket vett fel gyűjteményébe, amelyek a Kickstarteren indultak. Nem ezek az elsők. Van már a múzeumban vezeték nélküli hangfal, elektronikát oktató játék, számítógép gyerekeknek, 3D-nyomtató mindenkinek, és olyan internetes eszköz, amely áram és netkapcsolat nélkül is képes boldogulni Afrikában. Idén viszont további technológiai jellegű innovációkkal bővült a kollekció. Köztük van nagy kedvencünk, a Joto nevű digitális rajztábla is.

(fotó: (Foto: Joto))
És a számok sem néznek ki rosszul. 2,8 milliárd dollárnyi felajánlás több, mint 300 ezer állás hozott létre. A pénzt 12 millió ember dobta össze a világ különböző részeiről. A közösségi finanszírozással készült művek Grammy jelöléseket kaptak, feltűntek a Tribeca filmfesztiválon, és még az év találmányai listára is feljutottak a Time magazinban.
Szólj hozzá