A GoFundMe a legjobb eszköz a rászorulók és a rajtuk segíteni vágyók kezében, de nem mentes a csalásoktól. Az oldalnak van egy ötlete, hogy lehetne ezen javítani.

(fotó: Howard Lake / Flickr CC-BY)
Új garanciát próbál adni a jó ügyek támogatóinak a GoFundMe. A segélynyújtásra felépített közösségi finanszírozási platform felismerte, hogy túl egyszerű kampányt indítani és túl nehéz meggyőződni arról, hogy a pénz valóban oda megy-e, ahová az adakozók szánják – írja a TechCrunch.
Csalási problémái nem csak a GoFundMe-nek vannak. A Kickstarter vagy az Indiegogo közösségi finanszírozási oldalakon is előfordul, hogy a támogatók nem kapják meg a terméket, bedől az egész kezdeményezés, vagy csak forradalmi újítás helyett egy már létező dologra ruháznak be. Ezeknél mégis egyértelműbb megállapítani, hogy egy projekt végül sikeresen teljesített-e, amit ígért. Néhány, különböző okok miatt felsülő projekt – ilyen volt a magyar Codie is – be is jelenti, ha mégsem képesek teljesíteni, amit vállaltak.
A segélyek esetében annyival nehezebb dolga van az adományozóknak, hogy a hatás nehezebben mérhető. Nem jön meg a postán X idő után a kütyü, aminek a gyártását segítették.
Nem akar mindenki átverni minket
A gyanús kampányok nem mindegyike csalás, külön kategóriát képeznek a jóindulatú amatőrök például. Az, hogy az augusztusi lousiana-i áradások után, amelyek 60 ezer házat döntöttek romba, 6400 segítő kampány indult, jelzi a probléma méretét. A tény pedig, hogy ez a 6400 kampány több mint tízmillió dollárt gyűjtött össze, azt is mutatja, hogy a GoFundMe remek eszköz a segélyszervezetek kezében.
Dixon Foundation aids #Louisianaflood relief https://t.co/iFm0cydtAC pic.twitter.com/TJxAivfhMY
— Lebanon Daily News (@LDNews) September 29, 2016
Az oldal a csalások szűrése mellett – a saját statisztikájuk szerint 0,1 százalék a csalások aránya – garanciát vállal, hogy a pénz a megfelelő helyre jut. A garancia azonban csak azokra az Egyesült Államokban és Kanadában indított kampányokra vonatkozik. Ráadásul a rászorulónként maximum 25 ezer dollárt gyűjtő segélyekre, és a maxiumum 1000 dolláros adományokra érvényes csak a garancia. A GoFundMe szerint azonban az adakozók 99 százaléka ezek között a határok között marad. Sőt, az adománygyűjtések átlagosan inkább az ezer-kétezer dolláros intervallumba esnek, nem a huszonötezresbe.
A garanciáról hírt adó TechCrunch kicsit szkeptikusan írt a cég vállalásáról. Azon akadtak fent, hogy ha a GoFundMe ennyire biztos abban, hogy meg tudja állítani a csalásokat, miért szorította ilyen pontosan meghatározott korlátok közé a vállalását. Különösen a földrajzi korlátozás nehezen érthető: a GoFundMe szolgáltatása tíznél is több országban érhető el, a garancia azonban csak két országra terjed ki. Igaz, ezzel is többet vállalnak, mint amit a közösségi finanszírozási oldalak szoktak.
Szólj hozzá