A Z és az Y generációk pénzügyi viselkedése alapjaiban formálja át a pénzügyi ágazatot.

A fiatalok egyre inkább elfordulnak a készpénzes tranzakcióktól, és egyre nagyobb arányban választják a digitális fizetési megoldásokat. A PYMNTS legújabb elemzése, a Tapping Into the Future of Payments” azt mutatja, hogy a digitális fizetések elterjedése új kihívásokkal és lehetőségekkel szembesíti mind a hagyományos bankokat, mind a fintech szolgáltatókat.

Hódítanak a digitális fizetési megoldások

A PYMNTS kutatása az Egyesült Államokban és Európában élő Z, Y és X generációk, illetve az idősebb korosztályok pénzügyi szokásait és preferenciáit is vizsgálta. A kutatás szerint a készpénz egyre inkább háttérbe szorul, mivel a digitális pénztárcák mindennapi életünk részévé válnak, különösen a fiatalabbak esetében. A jelentés szerint a Z generáció 85%-a az Y generáció 82%-a előnyben részesíti az érintésmentes digitális fizetéseket a készpénzzel szemben.

A Z generáció 91%-a használ már digitális fizetési eszközöket, és az Y, valamint az X generáció tagjai is egyre inkább átállnak a digitális pénztárcákra. Ez az elfogadottság arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy igazodjanak az új elvárásokhoz.

A PISA teszt tanulságai: Eléggé felkészültek a fiatalok?

A digitális pénzügyi megoldások térnyerése összefügg a fiatalok pénzügyi műveltségével is. Az OECD legutóbbi PISA tesztje rávilágított arra, hogy a fejlett országok fiataljai, köztük a magyar diákok, gyakran nem rendelkeznek megfelelő pénzügyi ismeretekkel, ahhoz hogy boldoguljanak a digitális gazdaságban.

A PISA 2022 eredményei alapján Magyarország tanulói az OECD átlag alatt teljesítenek pénzügyi műveltség terén. Ez kihívást jelent a digitális fizetési megoldások, például a digitális pénztárcák elterjedése szempontjából is.

Újraértelmeződnek a hagyományos banki funkciók

A digitális fizetések növekedése nyomást gyakorol a hagyományos bankokra is. A versenyben maradáshoz szinte kötelező átgondolniuk a stratégiájukat és szerepüket. Ugyanis a fintech cégek és más nem hagyományos pénzügyi szolgáltatók egyre erősebb versenytársakká válnak. Az említett jelentés szerint a bankok 94%-a tervezi, hogy modern fizetési technológiákba fektet. Európában a 25 és 34 év közötti fogyasztók 52 százaléka már inkább kisebb pénzintézetek szolgáltatásait választja a hagyományos bankok helyett.

Ahhoz, hogy a pénzügyi intézmények sikeresek maradjanak az átalakuló fizetési piacon, fejleszteniük kell digitális képességeiket, és innovatív, ügyfélközpontú megoldásokat kell kínálniuk. Egy stabil digitális fizetési infrastruktúra kiépítése és az ehhez kapcsolódó stratégiai partnerségek kialakítása ezért is kulcsfontosságú lesz.

(Forrás: Fintech.hu)
(Címlapkép: Depositphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?