A neobankok komoly kihívásokkal szembesülnek az ügyfeleiktől csalással elvett összegek visszatérítésekor.

A Revolut is nehézségekkel néz szembe károsult ügyfelei kompenzálásakor. Az Egyesült Királyság új szabályozás bevezetésére készül, melynek kapcsán a neobankoknak jelentős nyomással kell megküzdeniük, egszerre kell törekedniük arra, hogy megfeleljenek az új előírásoknak és közben megőrizzék ügyfélközpontú megítélésüket.

Az Egyesült Királyság Pénzügyi Ombudsmanának friss jelentése szerint 2023 második felében 35 százalékkal nőtt a Revoluttal szembeni panaszok száma. Ezek a panaszok gyakran arra irányulnak, hogy a Revolut egyre nagyobb számban utasítja el a csalásokkal kapcsolatos visszatérítési kérelmeket. Az ombudsman szerint az esetek felében az ügyfelek javára született döntés.

Új szabályozás

A panaszok növekedése különösen érdekes, mivel októbertől új szabályok lépnek hatályba az országban. Az új előírások szerint a fizetési szolgáltatóknak vissza kell téríteniük az APP (Authorised Push Payment fraud) áldozatainak veszteségeit, egészen 415 ezer fontig. Az APP csalás olyan eseteket takar, amikor az ügyfél maga utal pénzt egy csaló számlájára, gyakran megtévesztés vagy manipuláció következtében. Ilyen esetekben a csalók megbízható személyeknek vagy intézményeknek adják ki magukat, például banki alkalmazottaknak.

Az új szabályozás komoly aggodalmat kelt a neobankok körében, mivel jelentős pénzügyi terhet ró rájuk. Az Egyesült Királyságban működő neobankok, mint a Revolut, a Monzo és a Starling, aktívan lobbiznak azért, hogy a visszatérítési összeg felső határát 30 ezer fontra csökkentsék.

Ezek a leggyakrabban előforduló csalások

A Revolut figyelmezteti ügyfeleit a leggyakoribb csalásokra. A cég hangsúlyozza, hogy komolyan veszi a csalások jelentette fenyegetést, és több mint négyezer főből álló, pénzügyi bűnözésre szakosodott csapattal dolgozik ügyfelei védelmén. Különösen fontosnak tartják a különféle csalási formák felismerését és az ügyfelek felkészítését ezekre az esetekre. Elsősorban az 5 leggyakrabbi csalási forma ellen küzd a brit neobank:

  1. Vásárlási csalás: Hamis weboldalakon kínálnak túlzottan kedvező árú termékeket, amelyek soha nem érkeznek meg a vásárlóhoz – az áldozatok 64 százaléka érintett. 
  2. Befektetési csalás: Hamis befektetési lehetőségeket kínálnak, gyakran irreális hozamokkal – az áldozatok 12 százaléka érintett
  3. Megszemélyesítési csalás: A csalók banki alkalmazottként vagy kormányzati tisztviselőként lépnek fel, és személyes adatokat vagy pénzt kérnek – az áldozatok 7 százaléka érintett
  4. Álláshirdetési csalás: Valótlan álláshirdetések vagy üzenetek révén próbálnak személyes adatokat vagy pénzt kicsalni – az áldozatok 6 százaléka érintett.
  5. Hitelezési csalás: A csalók olcsó kölcsönöket kínálnak, majd a díj kifizetése után nem nyújtanak hitelt – az áldozatok 4 százaléka érintett

A csalások elkerülése érdekében az online környezetben mindig ébernek kell maradni. Nemcsak a Revolut, de a Mastercard is nemrég felhívta a figyelmet ezekre a veszélyekre, és általános szabályként emlékeztetett, hogy ha valami túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg az is.

(Forrás: Fintech.hu)

(Címlapkép: Depositphotos)


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?