Ellentmondásos adatok és meglátások jelentek meg a hazai Black Friday-ról. Úgy tűnik, hogy a különböző e-kereskedők által több hétre széthúzott akciós időszak, az árakkal való, a versenyfelügyelet érdeklődésére is számot tartó játék, vagy épp a reklámzaj végül elfárasztotta a vásárlókat is.

(fotó: Powhusku / CC-BY)
Az eNET felmérése szerint idén kevésbé lelkesen vágtak bele a vásárolgatásba a magyar netezők. Ugyanakkor még idén is hajlandók lettek volna 110 milliárd forintot elkölteni, ha találnak megfelelő akciókat. A felnőtt netezők 47 százaléka tervezett vásárolni a black időszakban. Ugyanez a Picodi statisztikái szerint ötven vagy hatvan százalékra rúg, bizonyítva a tételt, hogy akinek egy adata van, az gondolhat valamit a világról, akinek kettő vagy annál több, annak a bizonytalanság jut osztályrészül.
A csökkenő lelkesedés egyik oka az is lehet, hogy a vásárlók nem bíznak abban, hogy időben megérkeznek a feketepénteki csomagok. Tavaly a megkérdezettek 27 százaléka mondta azt, hogy 2018-ban hamarabb kezd vásárolni, hogy biztosan legyen ajándék a karácsonyfa alatt. Ezek a vásárlók az október novemberi akciók – őrült napok, ÁFA-mentes napok, Glamour és Joy napok – során költhették el a pénzüket.
Az eNET felmérése arra is rámutatott, hogy idén a vásárolni szándékozók többet akarnak költeni, mint tavaly. 2017-ben a tervezett összeg 38 ezer forint volt, idén már 42 ezer forint az átlag. Emiatt nagyságrendileg nem változik, hogy a Black Friday során mennyi pénz cserél gazdát. Fontosabb az a mérőszám, hogy végül ténylegesen hányan vásárolnak. Az eNET szerint tavaly az előzetes terveknek nagyjából a feléből lett tényleges vásárlás.
Jönnek még akciók
Az Extreme Digital, amely már túl is van az idei Black Fridayen, kicsit máshogy látja az akcióra vadászókat. A bolt statisztikája szerint idén nőtt a bolti átvételt választók aránya (52,6 százalék), akik így cselezik ki a posta vagy futárszolgálat okozta késéseket. Idén magasabb volt az átlagos kosárérték, és a rendelések 15,8 százalékát online kártyás fizetéssel rendezték, ami két százalékos növekedést mutat.
Az Extreme Digital szerint a feketepéntek hatása a következő hétre is kiterjed, így noveber 23-ától egy Crazy Week nevű, a szlovák piacról átvett kedvezményes időszakot is indítanak.
Szólj hozzá