Új tőkebevonási körön van túl a Stripe fizetési startup, a cég értéke pedig jelentősen megugrott. Mit csinálnátok, ha már a húszas éveitek végére milliárdossá válnátok?

Új tőkebevonási körön van túl a Stripe fizetési startup, a cég értéke pedig jelentősen megugrott. Mit csinálnátok, ha már a húszas éveitek végére milliárdossá válnátok?

John és Patrick Collison, egyikük sem töltötte még be a harmincadik életévét
John és Patrick Collison, egyikük sem töltötte még be a harmincadik életévét
(fotó: Stripe)

A dekakornis – magyarul tízszarvú lenne – az egyik legidiótább szilícium-völgyi kifejezés. Azokat a startupokat hívják így, amelyek értéke meghaladja a tízmilliárd dollárt. A szó onnan ered, hogy az egymilliárdot meghaladó értékű cégekre már régebb óta használják az unikornis szót, amely akkor terjedt el, amikor még az ilyen startupok rendkívül ritkák voltak. Összehasonlításképpen, 2015 őszén a Fortune magazin számítása szerint az Uber 51 milliárd dollárt érhetett. Az nagyon sok szarv egy lóra.

Ezekben az egyszarvú lovakban is rettentő sok pénz van, de nem fintech oldalról
Ezekben az egyszarvú lovakban is rettentő sok pénz van, de nem fintech oldalról
(fotó: Lisa Brewster / Flickr CC-BY)

És hogy miért beszélünk szarvakról? Mert egy hétvégi információ szerint 2010-ben egy ír testvérpár, John és Patrick Collison által alapított Stripe megduplázta a szarvainak a számát. A más startupok által előszeretettel használt fizetési szolgáltatást nyújtó Stripe a CapitalG – ez a Google befektetési szárnya – és a General Catalyst kockázati tőkebefektető cégek vezette finanszírozási körében 150 millió dollárnyi tőkét vont be. A startupok értékelését pedig az alapján számolják ki, hogy a különböző befektetőknek hány százalék részesedést adtak át hány millió dollárért. Eszerint pedig a Stripe mostani értéke 9,2 milliárd dollár, azaz karnyújtásnyira van a dekakornissá válástól.

Nem az ötlet, a megvalósítás a fontos

A történet érdekessége, hogy a Stripe mögött kezdetben nem állt óriási, világmegváltó ötlet. A cég célja az volt, hogy más vállalatokat egyszerű fizetési és pénzelfogadási infrastruktúrával tudjanak ellátni. Az egyszerű azt jelenti, hogy a regisztráció után két napig várakoztatják a cégeket csalásvédelmi okokból, utána azonban már képesek pénzt fogadni. A csalás ellen nem csak ez a várakozási idő véd, a több mint négyszáz főt foglalkoztató cég gépi tanuláson – jobban csengő, de üresebb kifejezéssel mesterséges intelligencián – alapuló csalásfigyelő rendszert is fejlesztett a tavalyi év során. Az ilyen izgalmas funkciók miatt lettek a negyedikek a Forbes magazin 2016-os érdekes felhőszolgáltatást nyújtó cégekből összeállított listáján.

Az egyszerűen beépíthető fizetés a Stripe fő terméke
Az egyszerűen beépíthető fizetés a Stripe fő terméke
(fotó: Stripe)

A Stripe ügyfelei között olyan nagy szereplőket is meg lehet találni, mint a Target áruházlánc vagy az üzleti háttérszolgáltatásokat biztosító Salesforce. Az elfogadott fizetési módok pedig az Apple és Android Paytől egészen a bitcoinig terjednek. A Stripe szolgáltatását mára 100 országban használják, az új befektetési körben megszerzett pénzt pedig terjeszkedésre és felvásárlásokra szánják.

Van második termék!

A fizetési megoldáshoz mérhetően érdekes a Stripe Atlas nevű szolgáltatása, amely nem amerikai vállalkozóknak teszi egyszerűen lehetővé, hogy az Egyesült Államokban alapított, ottani könyveléssel, jogi képviselettel, banki számlával és fizetési szolgáltatással rendelkező céget alapítsanak – írja a New York Times. Az Atlasszal a hónapokig tartó cégalapítási procedúrát napok alatt le lehet zavarni, ami egy terjeszkedő startup számára fontos versenyelőny lehet.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?