Megfagyasztja a Facebookot, ha mindenki az ottani megosztásaink alapján próbálja eldönteni, hogy milyen sofőrök, biztosítási alanyok, munkavállalók vagyunk?

Megfagyasztja a Facebookot, ha mindenki az ottani megosztásaink alapján próbálja eldönteni, hogy milyen sofőrök, biztosítási alanyok, munkavállalók vagyunk?

Tudományosan bizonyított, hogy néhány személyiségtípus gyakrabban keveredik balesetbe, mint mások. A szokásos kockázatfelmérő kérdések viszont nem mérik a személyiséget

– ez két olyan, valószínűleg némi igazságot is tartalmazó mondat, ami elég ahhoz, hogy egy cég bajba kerüljön. A fenti szöveg az Admiral Insurance amerikai biztosítócég Firstcarquote nevű új szolgáltatását mutatja be, és azzal folytatódik, hogy az első autójuk megvásárlása után biztosítást kötők Facebook profiljából próbál a cég kinyerni arra vonatkozó adatokat, hogy óvatos sofőr-e az új ügyfél. Amennyiben a kód úgy véli, hogy nem fogja szanaszét törni a kocsit, 5-15 százalék kedvezményt kap a biztosítási díjból.

Az oldalról és a cég által közzétett adatokból nem derül ki, hogy a program mi alapján dönti el valakiről, hogyan viselkedik az utakon. A Guardian információi szerint a posztok és a lájkok alapján azt próbálja megítélni a szoftver, hogy mennyire lelkiismeretes és rendezett személyiség. A rövid mondatok, a pontosan megszervezett találkozók és listák használata például arra utal, hogy jogosultak vagyunk a kedvezményre, a túl sok felkiáltójel viszont az ellenkező irányba hat.

Ha egy kicsit kényelmetlenül érzitek magatokat a fent felvázolttól, nem vagytok egyedül. A Facebook már ki is tiltotta az Admiral szkripjtét a közösségi oldalról, mert megsérti a magánadatokra vonatkozó szabályozást. Nem is kicsit, a privacy szabály explicit megtiltja a kedvezmények vagy hitelkamat facebookos adatok alapján történő megítélését.

Minden buli, amíg csak az anyánk „kémkedik” utánunk

A fiatalok úgy érezhetik, hogy bele vannak erőltetve ilyen konstrukciókba a gyengébb pénzügyi hátterük miatt. A magánügyek magánügynek való megtartása azonban nem csak azoknak kellene járjon, akik megengedhetik maguknak

– mondta az Open Rights Group vezetője, Jim Killock. Az ORG üdvözölte a Facebook döntését. Az aktivisták attól tartanak, hogy a közösségi hitelbírálat és insurtech megoldások elterjedésével általánossá válik az öncenzúra a közösségi oldalakon. Azaz, aki eddig a szülei elől titkolta a bulizós képeit, a jövőbeli HR-esektől féltette a lájkjait, az egy újabb esetleges ijesztő szereplőt vehet fel a listájára.

A Facebook úgy tudja, hogy kérdések alapján fogja eldönteni az Admiral, hogy kinek jár a kedvezmény. Emellett dolgozik azon is a cég, hogy a szabályozással kompatibilissé alakítsa a kockázatfelmérő kódot, valamint további közösségi oldalakra adaptálja azt. A jelenlegi program csak kedvezményt ad, a jövőben azonban megemelt biztosítási összeget is tud majd ajánlani a rizikósnak tűnő ügyfeleknek. Ezek alapján az Admiral nem tett le teljesen a Firstcarquote ötletéről, sőt az Open Rights Group aggályait sem osztják.


Ha tetszett a cikk:

és kövess minket a Facebookon!



Szólj hozzá

Vélemény, hozzászólás?